اخبارجهانجهان اسلامعربستان سعودی

از تخریب حرم ائمه بقیع توسط وهابیون تا تسهیل روند تدفین غیر مسلمانان در عربستان

وهابیون در طول تاریخ با تکیه به اندیشه و اعتقادات انحرافی و افراطی پدر معنوی خود یعنی ابن تیمیه، همواره در موضوعات مختلف مرتبط با قبر و قبور، فتواهای تحریمی عجیب و غریبی داشته اند که حتی با سنت و سیره رسول خدا صلی الله علیه و آله در تعارض و تناقض بوده است.

اما حالا اخبار رسیده از عربستان سعودی حاکی از آن است که روند تدفین غیر مسلمانان در این کشور در حال تسهیل شدن است.

بیش از یک قرن از جنایت تخریب حرم و قبور ائمه اطهار علیهم السلام در قبرستان بقیع در شهر مدینه منوره زمان می گذرد.

اقدامی که با تکیه بر نظرات و فتواهای افراطی و منحرف “ابن تیمیه” تئوریسین و مغز متفکر وهابی بود، انجام شد.

وهابیون نه تنها حرم بقیع را تخریب کرده بلکه با زیارت قبور هم مشکل دارند و آن را بدعت می دانند و بر همین اساس با بر پا کردن دیوارهایی در فاصله چند متری قبور ائمه بقیع علیهم السلام، مانع زیارت قبور توسط شیعیان می شوند زیرا زیارت اهل قبور و توسل به ائمه و افراد نیک و صالح را بدعت و شرک می دانند.

اما در این میان رسانه های محلی سعودی گزارش دادند که مقام های این کشور، قصد دارند قبرستان‌های بیشتری را برای غیر مسلمانان ایجاد کنند تا روند دفن مردگان را تسهیل کنند.

در همین حال وزارت شهرداری، دهیاری و مسکن عربستان به شهرداران استان‌های مختلف دستور داده تا اماکن بیشتری به منظور ساخت قبرستان برای غیر‌ مسلمانان پیدا کنند.

به گفته آنان، این کار، مراسم تدفین کسانی را که در عربستان می میرند آسان‌ تر می‌کند.

روزنامه عکاظ از مطبوعات نزدیک به خاندان آل سعود با انتشار گزارشی در این باره نوشت: تلاش‌ها برای تسهیل دفن غیر مسلمانان، شامل آماده‌سازی قبرستان‌ها و امکان دریافت گواهی فوت الکترونیکی فوری به جای گواهی‌های صادره از بیمارستان‌های وزارت بهداشت می‌شود.

این گزارش افزود: تا سال ۲۰۱۲، مقام های سعودی از دفن غیر مسلمانان در این کشور خودداری می‌کردند و هیچ گورستانی برای غیر مسلمانان در عربستان وجود نداشت، به استثنای یک قبرستان مسیحیان در شهر جده که به قبرستان خواجات معروف بود که قدمت این قبرستان به حدود ۵۰۰ سال پیش باز می‌گردد.

در سال ۲۰۱۲، مقام های سعودی برای اولین بار در تاریخ خود اجازه دفن غیر مسلمانان را در قبرستان مسیحیان در جده در منطقه حجاز عربستان دادند.

این اقدام پس از انتقادهای حقوق بشری علیه حکومت سعودی صورت گر

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا