اخبارجهانعربستان سعودی

نگاهی به برخی محدودیت های جدید حکومت سعودی در ماه عظیم رمضان

از زمان روی کار آمدن “محمد بن سلمان بن عبدالعزیز آل سعود” تاکنون، وی تلاش کرده با تغییر و تحولات گسترده در سطوح و زمینه های مختلف، کشورش را از کشوری اسلامی و دینی به سمت کشوری شبیه به غرب و اصطلاحا سکولار ببرد.

در جدیدترین اقدام صورت گرفته در این زمینه، رسانه های سعودی طی چند روز اخیر از صدور برخی دستورات از سوی مسئولان و ارگان های مربوطه در مورد ماه عظیم رمضان خبر داده اند که حکایت از سکولارتر شدن سعودی دارد.

عربستان سعودی اعلام کرد که بر پایی سفره های افطاری در مساجد در ماه مبارک رمضان مجاز است اما فیلم برداری و پخش نمازها در این ماه مبارک ممنوع است.

این موضوع در بیانیه وزارت امور اسلامی سعودی در توییتر و اظهارات “عبدالله العنزی” سخنگوی این وزارتخانه در گفتگو با تلویزیون دولتی سعودی مطرح شد.

بر اساس این بیانیه، عبداللطیف آل الشیخ، وزیر امور اسلامی سعودی بخشنامه ای ۱۰ بندی در آستانه ماه عظیم رمضان صادر کرده و در آن ۱۰ دستورالعمل را برای ماه رمضان اعلام کرد.

در این دستورالعمل همچنین فیلم برداری از امام جماعت و نمازگزاران در هنگام برپایی نماز و پخش مستقیم آن در رسانه های مختلف ممنوع اعلام شد.

در همین حال گفته می شود استفاده از بلندگو، برگزاری مراسم اعتکاف، پخش صدای نماز و پهن کردن سفره های افطار در مساجد ممنوع اعلام شده است.

همچنین کمک های مالی به مساجد برای انداختن سفره افطار هم اقدام ممنوع اعلام شد. مدت زمان برگزاری نماز هم باید کمتر و کوتاه تر شود و به صورت مختصر برگزار شود. کودکان نیز از این پس، اجازه ی خواندن نماز در مساجد را نخواهند داشت.

همه نمازگزاران هم برای حضور در مساجد باید با خود کارت شناسایی همراه داشته باشند. خواندن دعا بعد از نماز هم ممنوع است.

صدور این قوانین با انتقاد و واکنش شدید کاربران فضای مجازی عربستان سعودی مواجه شد و انتقاد برخی شیوخ و چهره های وهابی را هم برانگیخته است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا