اخبارپاکستانجهان

افزایش فعالیت‌های ضد شیعی در پاکستان

با به قدرت رسیدن سنی های تندرو در افغانستان، طالبان پاکستان و دیگر سنی های تندرو هم در این دو کشور، روح تازه ای یافتند و بر اقدام ها و عملیات های تروریستی و وحشیانه خود علیه مردم بی گناه بخصوص شیعیان افزایش دادند.

حالا و با گذشت بیش از یک سال از این ماجرا، اکنون موج جنایت های ضد شیعی در این دو کشور افزایش یافته و خبرها حکایت از آن دارد که سنی های تندرو در پاکستان، شیوه های جدیدی برای جنایت های خود ایجاد کرده اند.

شکل جدیدی از ستیزه جویی علیه شیعیان در بین سنی‌های بسیاری از مناطق پاکستان در حال شکل گرفتن می‌باشد که شیعیان و سایر اقلیت‌های غیر مسلمان منطقه را تهدید می‌کند.

متاسفانه مدت هاست که رشد خشونت‌های فرقه‌ای و تعصبات قبیله‌ای در پاکستان توسط سنی‌های تندرو از حمایت حکومت سیاسی و نظامیِ وقت، برخوردار است اما با به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان و در پی آن افزایش فعالیت طالبان پاکستان این خشونت ها افزایش یافته است.

اگرچه این امر برای بسیاری به ویژه نیروی نظامی این کشور شناخته شده، لیکن رسانه‌ها از گزارش‌ مواردی این چنینی به شدت منع شده اند.

در سال 2020،‌ خانم دکتر “عایشه صدیقه” تحلیلگر مشهور امور دفاعی به این مساله اشاره کرد که حکومت پاکستان طبق گزارش‌ها، بارها شاهد کشته‌ شدن حدود 4847 شهروند شیعه بر اثر اختلاف های فرقه‌ای در بین سالهای2001 تا 2018 در این کشور بوده است.

از این رو، اندیشکده‌ای معروف در امور سیاست بین الملل موسوم به گروه بحران بین المللی (ICG) در آخرین گزارش خود در زمینه خشونت‌های قبیله‌ای و فرقه‌ای در پاکستان،‌ راجع به “ظهور یک قدرت محلی اسلامی و افزایش نفوذ جنبش‌های اعتراضی تندرو و خشونت آمیز در کشور پاکستان” هشدار داد. گروهی که معروف به “لبیک” بوده و اکثریت “بارِل ویهای” پاکستان از آن حمایت می‌کنند.

این گزارش ICG که در اوایل سپتامبر سال جاری منتشر شد، اشاره کرد که این گروه‌های تازه تشکیل یافته، اگرچه از بسیاری جهات با یکدیگر متفاوت می‌باشند، اما مسئول برخی از بدترین نوعِ کشتارهای دسته‌ جمعی کشور در سال های اخیر بوده‌اند.

این گزارش هشدار داد که “اقلیت‌های مسلمان، به ویژه شیعیان، در مقابله با این گروه‌های مخالف،‌ بسیار آسیب پذیر می باشند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا