اخبارجهانجهان اسلام

صد شهر مهم جهان در معرض پیامدهای شدید تغییرات اقلیمی

یک پژوهش تازه ی تغییرات اقلیمی نشان می‌دهد که صد شهر مهم جهان در معرض پیامد های شدید تغییرات آب وهوایی قرار دارند.

 براساس این گزارش، قاره آسیا، با ۱۱۴ استان از ۲۰۰ استان در این فهرست، در صدر، و ایالات متحده امریکا نیز با داشتن ۱۸ ایالت از ۵۰ ایالت، در میان پرخطرترین ایالت‌ها قرار دارد.

 این پیچیده‌ ترین بررسی جهانی از مخاطرات اقلیمی ملموس تا به امروز به شمار می‌رود.

یک نهاد مستقلِ بررسی مخاطرات اقلیمی اعلام کرد که توسعه‌یافته‌ترین و مهم‌ترین قطب‌های اقتصادی آسیایی در مقیاس جهانی مانند پکن، جاکارتا، هوشی‌مین سیتی، تایوان و بمبئی در میان ۱۰۰ شهرِ در معرض بیشترین آسیب‌های اقلیمی‌ قرار دارند.

بر اساس گزارشی که نهاد موسوم به «ابتکار وابستگی متقابل» بتازگی منتشر کرد، این قطب‌های مهم اقتصادی با بالاترین خطر آسیب ناشی از بحران شدید آب و هوا و اقلیم مواجه بودند.

این رتبه‌بندی‌ها نخستین بررسی کلی از داده‌های خروجی «خطر ناخالص داخلی آب و هوا» است که مخاطرات اقلیمی، فیزیکی و ملموس را در محیطِ ساخت بشر در بیش از ۲۶۰۰ منطقه در سراسر جهان تا سال ۲۰۵۰ برآورد کرده.

این بررسی نشان میدهد که آسیا، با ۱۱۴ استان از ۲۰۰ استانِ در این فهرست، با چند مرکز اقتصادی مهم در چین و هند، صدر فهرست مناطق در معرض خطر را به خود اختصاص دادند.

پس از چین، ایالات متحده امریکا با ۱۸ ایالت در میان پرخطرترین ایالت‌ها قرار دارد.

هند نیز سومین تعداد ایالت را در میان ۵۰ ایالت اول دارا می‌باشد.

همچنین استرالیا، بلژیک، ایتالیا، کانادا و آلمان نیز ایالت‌ها و استان‌هایی در بین صد جایگاه اول را داشتند.

براساس این گزارش، جنوب شرق آسیا بیش‌تر از هر جایی از جهان متحمل تشدید خسارت رخدادهای ناشی از بحران اقلیمی بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۵۰ شده است.

هزینه مالی ناشی از تغییرات شدید اقلیمی و تغییرات آب و هوایی در حال حاضر در بسیاری از اقتصادهایی که در صدر رده‌بندی جهانی قرار دارند احساس می ‌شوند.

یافته‌های این گزارش، مطابق با ارزیابی‌های مختلف هیات بین‌المللی تغییرات اقلیمی، نشان می‌دهد که رویدادهای جوی شدید در مناطقی از این دست، احتمالا طی سال‌های آینده با گرم شدن زمین تشدید خواهند شد. از این رو، هزینه‌های اقتصادی ناشی از بلایای طبیعی نیز افزایش می‌یابد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا