اخبارپاکستانجهان

اصلاحیه قانون مجازات توهین به صحابه از سوی عناصر تکفیری در پاکستان و دغدغه‌های شیعیان

اصلاحیه قانون مجازات توهین به صحابه در کشور پاکستان، تاکنون به تصویب رئیس جمهور این کشور نرسیده و اجرایی نشده است.

اما بررسی های انجام شده نشان می دهد این اصلاحیه در برخی شهرهای پاکستان اجرا می شود و این مساله نگرانی شدید شیعیان را برانگیخته است.

پارلمان ملی پاکستان اخیرا لایحه ارائه شده از سوی یک نماینده متعلق به حزب جماعت اسلامی را به تصویب رساند که بر اساس آن مجازات مجرمانی که مرتکب توهین به مقدسات اسلامی یعنی توهین به اصحاب، اهل‌بیت علیه السلام می‌شوند، تشدید شد.

بر اساس این لایحه مجازات توهین، حداقل ۱۰ سال و حداکثر حبس ابد تعیین گشته است. در حالی‌که پیش از این، توهین به اصحاب حداکثر سه سال حبس در پی داشت.

در این قانون آمده که هر جا از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله نام برده می شود، نوشتن عبارت‌های “خاتم النبیین” و “صلی الله علیه و آله” در کنار نام ایشان الزامی است.

بر اساس این قانون، سخنان توهین آمیز به رسول خدا صلی الله علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام و دیگران مجازات خواهد داشت. همچنین سخنرانی توهین آمیز در مورد انبیا، فرشتگان، کلیه کتب الهی همچون قرآن، زبور، تورات، انجیل و اصل دین اسلام نیز قانون اجرا خواهد شد.

از برخی بندهای این قانون مشخص است که هدف از آن از بین بردن آزادی‌های مدنی و شخصی است. به عنوان مثال، بند B7 لایحه به رئیس پلیس امور عمومی این اختیار را می دهد که خانه ی شخصی فرد مشکوک را تحقیق و بررسی کند! پرواضح است، کتبی که در آنها حقیقت بیان شده از نظر تهیه‌کنندگان این قانون اهانت محسوب می‌شود، اینجاست که شیعیان در تنگنا قرار می‌گیرند.

اشکال قانون این است که برای اهانت، معیار و حدود و ثغوری مشخص نشده و واژه “توهین” کلی است و ابهام دارد لذا امکان سوء استفاده از آن قانون از سوی شاکیان و مجریان قانون علیه شیعیان می شود.

از سوی دیگر به اقرار فعالان سیاسی، اجتماعی و دینی پاکستان، متأسفانه اصلاحیه قانون مجازات توهین به صحابه بدون مشورت نهادها و بزرگان دینی و با عجله تصویب شده است.

در پایان گفتنی است به رغم اینکه این اصلاحیه هنوز به امضای مسئولان ارشد پاکستان نرسیده اما اجرای آن در برخی مناسب این کشور آغاز شده و نگرانی شدید شیعیان را بر انگیخته است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا