آذربایجاناخبارجهان

قربانی شدن ۲۸۲ شهروند کشور آذربایجان بر اثر انفجار مین از سال ۲۰۲۰ تاکنون

مقام های مسئول در کشور جمهوری آذربایجان باکو مدعی شدند که از زمان امضای توافق صلح در سال ۲۰۲۰ میلادی تاکنون، دست کم ۲۸۲ شهروند این کشور بر اثر انفجار مین قربانی شده اند.

در همین راستا “وگار سلیمانوف” رئیس کمیته ملی مین زدایی در آذربایجان باکو طی اظهاراتی در این باره گفت: بر اساس آمار و اطلاعات موجود، دقیقا از تاریخ ۱۹ نوامبر ۲۰۲۰ میلادی تاکنون ۲۸۲ شهروند آذربایجانی مورد اصابت مین های باقی مانده از زمان درگیری قره باغ شده اند.

وی در ادامه افزود: از مجموع این ۲۸۲ نفر، دست کم ۴۶ نفر جان خود را از دست داده اند. ما بقی افراد نیز آسیب دیده و نقص عضو شده اند و متاسفانه هر روز بر تعداد تلفات افزوده می شود.

او ادامه داد: البته ما همچنان در حال تلاش برای کشف و خنثی سازی مین های باقی مانده هستیم و تنها در یک هفته گذشته نیروهای ما موفق شده اند ۶۲ مین را کشف و خنثی کنند. این تعداد مین در مناطق تارتار، اقدم، فضولی، شوشا، گوبدلی، خوجاوند، لاچین و زنگیلان بوده اند.

وی ادامه داد: تاکنون ۴۶۷ هکتار از زمین ها از مین و مواد منفجره باقی مانده، پاکسازی شده اند.

گفتنی است، در سال ۲۰۲۰ میلادی، به مدت ۴۴ روز میان نیروهای ارتش آذربایجان با نیروهای کشور ارمنستان بر سر منطقه قره باغ درگیری مسلحانه رخ داد که در نهایت با میانجیگری روسیه آتش بس میان دو طرف امضا شد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا