اخباراروپاجهان

تلاش براى تعطيلى مركز اسلامى هامبورگ و ديگر نهادهاى وابسته به ايران در آلمان

به گزارش هفته نامه آلمانی اشپیگل فراکسیون پارلمانی احزاب دمکرات مسیحی و سوسیال مسیحی آلمان طرحی را برای حمایت از اعتراضات اخیر در ایران به پارلمان آلمان ارائه داده و در آن خواهان بسته شدن مرکز اسلامی هامبورگ و جلوگیری از هرگونه همکاری با نهادهای وابسته به دولت ایران شده‌ است.

اداره حفاظت از قانون اساسی ‌‌آلمان که سازمان امنیت داخلی این کشور به شمار می‌رود سال‌هاست که این مرکز را زیر نظر دارد و در کنار سفارت ایران آن را مهمترین نمایندگی تبلیغی و اطلاعاتی حکومت ایران می‌داند.

در گزارش آمده که ایران با کمک مرکز اسلامی هامبورگ در تلاش است «شیعیان از ملیت‌های مختلف را به خود پیوند دهد و ارزش‌های اساسی اجتماعی، سیاسی و مذهبی دولت ایران را در اروپا گسترش دهد».

مرکز اسلامی هامبورگ عضوی از “جامعه اسلامی جوامع شیعی در آلمان” (IGS) است، جامعه‌ای که بنا بر داده‌های خودش ۱۵۰ انجمن و مسجد را نمایندگی می‌کند که اکثرا زیر نفوذ حکومت ایران و گروههای نیابتی آن در سرتاسر دنیا هستند.

سال گذشته اداره امنیت داخلی هامبورگ (نهاد حمایت از قانون أساسي) اتهامات جدی و جدیدی عليه مسجد آبی (مسجد امام علی) یا همان مرکز اسلامی هامبورگ مطرح کرد و گفت به اسنادی دست یافته است که نشان می‌دهند این مسجد “یک مرکز مستقیم فعالیت‌های رژیم اسلامی ایران” در کشور آلمان است.

در ماه مه سال گذشته وزارت کشور آلمان فعالیت سه انجمن را که گفته می‌شد کمک‌های مالی برای حزب‌الله لبنان در این کشور جمع‌آوری می‌کردند، ممنوع کرد. طبق یافته‌های اداره امنیت داخلی هامبورگ، مسجد آبی پشتیبان “تندروهای حزب‌الله لبنان” است که فعالیت آن ممنوع اعلام شده است. علاوه بر این دفتر حمايت از قانون اساسی هامبورگ در گزارش خود از “روابط شخصی و عقيدتی” بين مرکز اسلامی هامبورگ و حزب‌الله لبنان پرده برداشت.

در همین حال مقامات ایالت هامبورگ علیه یکی از اعضای ارشد این مرکز اقدام کرده‌اند. اجازه اقامت معاون رئیس این مرکز که مقامات امنیتی آلمان او را به ارتباط با حزب‌الله متهم می‌کنند، لغو شده و اگر او داوطلبانه کشور را ترک نکند، با اخراج مواجه می‌شود.

مرکز اسلامی هامبورگ در سال 1330 ( 1953 میلادی ) به پیشنهاد جمعی از شیعیان مقیم هامبورگ تحت اشراف مرحوم آیت الله العظمی بروجردی و بدستور و نامه ی ایشان تاسیس شد و مرحوم حجت الاسلام محمد محققی لاهیجی اولین سرپرست این مرکز از سوی این مرجع تقلید تعیین و به آلمان اعزام شد.

مقامات آلمانی در سالهای اخیر تلاش کردند برای جلوگیری از اینکه مرکز مذکور به محلی جهت تربیت و آموزش افراطی گری تبدیل شود آنرا به وارثین مرحوم آیت الله العظمی بروجردی تحویل نمایند ، تلاشی که به دلیل کارشکنی و تهدید حاکمان در ایران به نتیجه نرسید

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا