اخبارعراق

پرده‌برداری فارن پالسی از رنج اقلیت‌های مذهبی و قومی در اقلیم کردستان عراق

بر اساس گزارش مجله فارن پالسی، احزاب حاکم در اقلیم کردستان از اقلیت‌های قومی و مذهبی به عنوان ابزاری در راستای منافع سیاسی خود استفاده می‌کنند.

مجله فارن پالسی ادعا کرده است اقلیت‌های قومی و مذهبی در حال از دست دادن جایگاه خود در اقلیم کردستان هستند.

این در حالی است که اقلیم کردستان به عنوان نمونه‌ای از همزیستی مسالت آمیز در منطقه شهرت داشته است.

این اقلیم شامل مناطق متنوعی است، و اقلیت های قومی و مذهبی مختلف از جمله زرتشتی‌ها، مندائی‌ها، مسیحیان، کلدانی‌ها، آشوریان، ارمنی‌ها، یهودیان، ایزدیها، ترکمنها، شابک‌ها، کاکایی‌ها، ترکمن‌ها، اعراب اهل تسنن، و مسلمانان شیعه در کنار کردها همزیستی مسالمت آمیز داشته‌اند.

برخی از چهره‌های برجسته سیاسی اجتماعی اقلیت‌های قومی و مذهبی در اقلیم کردستان در گفتگو با این نشریه پرده از برخی اجحاف‌ها و تبعیض‌ها علیه سایر اقوام و مذاهب برداشته‌اند.

جوامع مسیحی مرتباً از تصرف زمین‌های خود بدون غرامت شکایت می‌کنند.

سال گذشته حمله و آزار ایزدی‌ها پس از انتشار شایعات بی‌اساس در فضای مجازی با سوزاندن مسجدی در منطقه سنجار رخ داده است.

آشوری‌ها حتی قادر به انتخاب نظافتچی برای کار در مدارس خود نیستند چرا که حزب دمکرات کردستان در انتخاب آنها تا این سطح دخالت داشته و آنها خود حق تعیین ندارند.

«مختار» نیز برای هر یک از روستاها و نواحی محل سکونت بسیاری از اقلیت‌های قومی و مذهبی همیشه توسط حزب دمکرات کردستان انتخاب می‌شود.

این مجله با اشاره به برخی از احکام دادگاه فدرال عراق مانند لغو کرسی اقلیت ها در پارلمان اقلیم کردستان عراق، حکومت مرکزی عراق را نیز به تلاش برای تضعیف موقعیت اقلیت‌ها در اقلیم کردستان متهم کرده است.

فارن پالسی با اشاره به این که برخی اقلیت‌ها در نهادهای حکومتی اقلیم کردستان حضور دارند، ادعا کرده است این مسئله تنها ظاهر ماجراست چرا که در واقعیت، نمایندگان اقلیت‌ها از خود اختیار نداشته و تنها در راستای منافع احزاب حاکم عمل می‌کنند.

این نشریه با اشاره به اختلافات دو حزب کردی دموکرات کردستان عراق و اتحادیه میهنی بر سر سهم اقلیت ها در پارلمان اقلیم کردستان نوشت: نقش نمایندگان اقلیت‌ها در پارلمان اقلیم کردستان همواره تایید برنامه‌های حزب حاکم و مسلط در پارلمان بوده است و آنها نقش مستقلی در راستای بهبود وضعیت اقلیتها ایفا نکرده اند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا