آسیااخبارافغانستان

گزارش سی‌گار: آمریکا پس از خروج از افغانستان ۱۷ میلیارد دلار در این کشور هزینه کرده‌ است

در گزارش جدیدی که اداره بازرسی ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان (سی‌گار) روز جمعه ۱۴ اردیبهشت (سوم مه) منتشر کرد، آمده است که آمریکا از زمان بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان ۱۷ میلیارد و ۱۹ میلیون دلار در بخش‌های مختلف این کشور هزینه کرده‌ است.

براساس گزارش جدید اداره بازرسی ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان (سی‌گار)، از مجموع ۱۷ میلیارد دلار هزینه‌شده در ۲ سال و ۸ ماه گذشته توسط آمریکا در افغانستان، ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون آن در زمینه کمک‌های بشردوستانه، ۵ میلیارد و ۳۸ میلیون دلار در بخش اسکان مجدد همکاران افغان نیروهای آمریکایی، ۵ میلیارد و ۵۳ میلیون دلار در بخش پذیرایی از همکاران سابق نیروهای آمریکایی و ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دیگر به صندوق امانی افغانستان در سوئیس اختصاص یافته‌ است.

سی‌گار هر ۳ ماه یک بار درمورد کمک‌های آمریکا و اوضاع امنیتی و اقتصادی افغانستان گزارشی منتشر می‌کند و این گزارش جدید ماه‌های ژانویه فوریه و مارس را دربر می‌گیرد.

در این گزارش همچنین آمده‌ است که به‌رغم کمک‌های گسترده به افغانستان، اقتصاد این کشور شکننده‌ است و شمار افراد نیازمند به کمک‌های بشردوستانه نیز در حال افزایش است.

پیش از این سی‌گار در گزارش‌های جداگانه‌ای آورده بود که طالبان به کمک‌های بشردوستانه دسترسی گسترده دارند و مقام‌های این گروه با استفاده از این کمک‌ها ثروتمند شده‌اند.

در بخش امنیتی این گزارش آمده‌ است که داعش خراسان به سربازگیری در افغانستان و کشورهای منطقه ادامه می‌دهد و به یکی از جدی‌ترین تهدیدها برای افغانستان و کشورهای همسایه تبدیل شده‌ است.

در این گزارش، با اشاره به حمله‌های مرگبار داعش خراسان در ماه‌های اخیر در روسیه، ایران، افغانستان و پاکستان، آمده‌ است که به‌رغم ادعای طالبان مبنی بر مهار شدن این گروه، تهدید ناشی از فعالیت عناصر داعش همچنان رو به گسترش است.

سی‌گار در بخشی از این گزارش به فعالیت جبهه‌های نظامی مخالف طالبان پرداخته‌ است.

براساس ارقام ذکرشده در این گزارش، جبهه‌های مقاومت ملی و آزادی افغانستان، در ۳ ماه اول سال جاری میلادی، در ۴۳ مورد به طالبان حمله کرده‌اند.

اواخر فروردین، احمد مسعود و یاسین ضیاء، رهبران جبهه‌های مقاومت ملی و آزادی، در نشستی مشترک، از اتحاد و هماهنگی دو جبهه نظامی خبر دادند و گفتند هیچ‌گونه اختلافی میان نیروهای این دو جبهه در نحوه و هدف مبارزه با طالبان وجود ندارد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا