اخبارجهان

سخنان رئیس جمهور چین درباره جهت گیری اسلام در این کشور

مسلمانان چین که در مناطق غربی این کشور زندگی می کنند، بیش از چهار دهه است که زیر ظلم و ستم حکومت مرکزی این کشور قرار گرفته و حتی گاهی از اولین حقوق خود محروم بوده اند.

این وضعیت در حالی بوده که حتی گزارش هایی درباره برنامه و طرح های محرمانه دولت مرکزی چین برای تحدید نسل و کاهش جمعیت مسلمانان چین، در رسانه های مختلف منتشر شده است.

حالا رئیس جمهور چین هم طی اظهاراتی درباره چهت گیری اسلامی در این کشور، اظهاراتی را مطرح کرده است.

شی جین پینگ، رییس جمهور خلق چین در بازدید از استان مسلمان‌ نشین سین کیانگ در غرب این کشور در مورد نحوه جهت گیری اسلام در کشورش سخن گفته است.

او در اظهاراتی گفت: باید تلاش ‌های بیشتری برای حفظ این اصل که اسلام در چین باید جهت‌گیری چینی داشته باشد و با جامعه سوسیالیستی منطبق باشد، انجام شود و افراد مذهبی باید از نزدیک حول حزب و دولت متحد شوند.

رییس جمهور چین در این دیدار افزود: ادیان در کشور ما باید با اصول جامعه سوسیالیستی که توسط حزب حاکم کمونیست چین دنبال می شود، سازگار شوند.

او همچنین بر تقویت حس اجتماعی قوی برای ملت چین، ترویج مبادلات، تعاملات و ادغام میان گروه های قومی مختلف تاکید کرده است.

رییس جمهور چین با تاکید بر اهمیت هویت فرهنگی، خواستار آموزش و راهنمایی مردم از همه اقوام برای تقویت هویتشان با سرزمین مادری، ملت، فرهنگ ، حزب کمونیست و سوسیالیسم با ویژگی های چینی شد.

گفتنی است سازمان ملل، گروه‌های حقوق بشری و برخی از کشورهای عمدتاً غربی، چین را به زندانی کردن یک میلیون مسلمان اویغور و آزار آنها متهم می‌کنند. 

چین بدرفتاری با زندانیان اویغور را رد کرده و مدعی است نگهداری از آنها در مجموعه‌های بازپروری نوعی آموزش عقیدتی و سیاسی برای جلوگیری از تبدیل شدن استان سین کیانگ به سوریه دوم است.

جمله ای آشنا که بسیار آن را شنیده ایم ؛ آن هم از سیاستمدارانی که از آن برای پیشبرد اهداف و منافع سیاسی و اقتصادی خود استفاده میکنند و به دنبال این هستند که مردم خود را از این راه به سکوت در برابر ظلم و بی عدالتی وادار کنند. 

گفتنی است، چین همچنین از سوی گروه‌های حقوق بشری به ایراد فشار بی‌امان به قوم اویغور در استان سین‌کیانگ یا ترکستان متهم است. 

این فشار عمدتاً با مقابله با فرهنگ اسلامی و قومی، تخریب قبرستان‌ها و ابنيه اسلامی، مقابله با حجاب اسلامی و مقابله با مظاهر اسلامی مانند مساجد و قرآن، و نیز کنترل جمعیت اویغورها همراه است.

چین با ایجاد چنین وضعیتی برای مسلمانان ایغور که شاید بهتر از وضعیت سوریه نیست آنها و گروه های حقوق بشری را دعوت به سکوت میکند که مبادا سین کیانگ تبدیل به سوریه دوم شود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا