اخباراروپاجهانجهان اسلام

فرار هتاک به قرآن کریم از خشم مسلمانان سوئد

«راسموس پالودان» سیاستمدار دانمارکی – سوئدی که می‌خواست مجددا یک جلد از قرآن کریم را در مسجدی در شهر «اوپسالا» در سوئد آتش بزند، با واکنش عده‌ای از مسلمانان مواجه شد.

به گزارش اخبار شیعه؛ تعدادی از مسلمانان علیه او فریاد زدند و به وی نزدیک شدند، اما پالودان و همراهانش قبل از رسیدن جمعیت، توانستند سوار خودروی خود شوند و فرار کنند.

نایب رئیس مسجد اوپسالا درباره این اتفاق گفت: ما با پلیس و سیاستمداران صحبت کردیم و گفتیم که اگر او بیاید نمی‌توانیم اوضاع را کنترل کنیم. بسیاری از مسلمانان سوئد که به مسجد می‌روند، از پلیس ناامید شده‌اند زیرا آنها هیچ کاری برای جلوگیری از آمدن “پالودان” به اینجا انجام ندادند و زودتر مانع او نشدند.

لازم به ذکر است که پیش‌ تر “پالودان” در چند نقطه از سوئد دست به این اقدام شنیع زده بود. او همچنین در نظر داشت که روز اول ماه می برای انجام تظاهرات و هتک حرمت علیه قرآن کریم، از مقام‌های سوئدی مجوز بگیرد اما پلیس این کشور درخواست او را به دلیل همزمانی تظاهرات مد نظر او با روز جهانی کارگر رد کرد.

این در حالی ست که پالودان این سیاستمدار اسلام‌ستیز، ماه آوریل گذشته در آستانه انتخابات پارلمانی در سوئد، با اجازه و هماهنگی مقامات این کشور به اقدامات مشابهی در هتک حرمت قرآن کریم دست زد که اعتراضات مختلفی در چند شهر سوئد و کشورهای مختلف اسلامی را در پی داشت.
در برخی کشورها علیه این هتاکی پالودان بیانیه صادر شد و برخی کشورها نیز از جمله ایران و عراق با فرا خواندن سفیر سوئد، این هتک حرمت را محکوم کردند.

به دنبال خبرساز شدن هتک حرمت علیه قرآن کریم، هفته گذشته مقابل ساختمان پارلمان سوئد تظاهرات اعتراضی برپا شد. معترضان که طبق گزارش‌ها حدود ۵۰۰ نفر بودند، پلاکاردها و نوشته‌هایی را با این محتوا در دست داشتند: «آتش زدن کتاب مقدس قرآن را متوقف کنید» و «به توهین کردن علیه مسلمانان پایان دهید».

اقدامات این سیاستمدار اسلام‌ستیز، اعتراضات و ناآرامی‌های گسترده‌ای را در سوئد در پی داشت که منجر به مجروح شدن ۲۶ پلیس و بازداشت حداقل ۴۰ نفر از جمله افراد کم سن و سال شد.

با هدف بررسی جوانب بیشتری از این موضوع، خبرگزاری شیعه ویوز گفتگویی داشت با جناب آقای “مجتبى اَخْوَند” مدير مسئول سازمان “مسلمان آزاده” و این پرسش ها را از وی کرد:

1- طبق آنچه پالودان ادعا کرده، آیا سوزاندن کتاب مقدس قرآن و چنین هتاکی، در قوانین بین المللی استفاده از حق آزادی بيان ، تعریف شده است؟

2- اساسا راسموس پالودان این سیاستمدار اسلام ستیز، با چنین هتاکی و تنفرپراکنی چه هدفی را دنبال می‌کند؟

3- شما نقش عملکرد کشورهای اسلامی یا گروه‌های تروریستی زاییده افکار تکفیری پیروان سقیفه، را در خلق تفکر آتش زدن قرآن و چنین هتاکی‌هایی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

4- پيام مدیر مسئول سازمان مسلمان آزاده برای بينندگان ما چيست؟

علاقمندان می توانند برای دیدن ویدئو و متن کامل این گفتگو، به صفحه رسمی خبرگزاری شیعه ویوز در یوتیوب مراجعه کنند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا