آسیااخبارایرانجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه

آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی دام ظله: زیارت امام حسین علیه السلام عمل مستحبی است که ثوابش از چندین حج نیز فراتر است

شب گذشته بیست و سومین و آخرین جلسه از سلسله جلسات علمی بزرگ مرجع جهان تشیع حضرت آيت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی دام ظله در شب‌های ماه رمضان ۱۴۴۳ در بیت معظم له در شهر قم برگزار شد.

به گزارش اخبار شیعه؛ در جلسه علمی دیشب که به صورت مستقیم از شبکه امام حسین علیه السلام پخش شد، یکی از حضار سؤالی پرسید که ، در اغلب آیات قرآن کریم ابتدا نماز ذکر شده سپس زکات، ولی در آیۀ 14 و 15 سوره اعلی ابتدا زکات ذکر شده سپس نماز، وجه این تقدیم و تأخیر چیست؟

آیت الله العظمی شیرازی فرمودند: در این موارد، تقدم و تأخر در ذکر زکات و نماز؛ دلالت بر اهمیت یکی بر دیگری ندارد، زیرا حرف واو در کلام عرب، دلالت بر ترتیب ندارد، اگرچه اهمیت نماز از برخی ادله دیگر ، برداشت می‌شود.

سپس معظم له فرمودند: در برخی از روایات اشاره شده که مقصود از زکات در این آیۀ کریمه، زکات فطره است (وسائل الشیعة، ج7، ص450، ح9833)، که فقهاء از ادله برداشت کرده اند، کسی که نماز عید فطر می خواند ابتدا باید زکات فطره را بدهد، سپس نماز عید را بخواند، پس آیه اشاره به تقدم زمانی دارد، نه تقدم رتبی.

سپس مرجعیت شیعه در پاسخ به این سؤال که آیا ممکن است عملی مستحب ، ثوابی فراتر از عمل واجب داشته باشد؟ فرمودند: بله، همچون زیارت امام حسین علیه السلام، که در روایات متواتره بیان شده ثوابش فراتر از چندین حج است، و در برخی از روایات ذکر شده ثوابش فراتر از حجة الإسلام است. در ادامه معظم له فرمودند: در ماه مبارک رمضان بنابر روایات، خواندن یک آیۀ قرآن ثواب یک ختم قرآن در ماه های دیگر را دارد، و همچنین انجام فرائض در ماه رمضان هفتاد برابر ثوابش بالاتر از فرائضی است که در ماه های دیگر انجام داده شود.

در آخرین جلسه از سلسله نشست‌های علمی مرجعیت شیعه، در ماه رمضان ۱۴۴۳ قمری، موضوع‌های مختلفی همچون: تسمیۀ سوره‌های قرآن و زمان شماره گذاری آیات قرآن کریم – حکم اجیر برای ختم قرآن – مسئلۀ اتحاد آفاق یا اختلاف آفاق – مقصود از عارف در روایت شریفۀ «مَن أتى قبرَ الحسين عليه‌السلام عارفاً بِحَقِّهِ كَتَبَهُ اللهُ في أعلىٰ عِلّيّين» – حکم دادن خمس سهم سادات به اشخاصی که از طرف مادر به اهل بیت علیهم السلام منتسَب می‌شوند – ادلۀ وجوب زکات فطرۀ میهمان بر میزبان، تَنَجُّز علم اجمالی و اشرفیت قرآن یا اهل بیت علیهم السلام مطرح شد که همچون شب‌های گذشته، آیت الله العظمی شیرازی به سوالات مطرح شده، پاسخ‌های تفصیلی بیان فرمودند.

لازم به ذکر است طبق اعلام دفتر بزرگ مرجع جهان تشیع آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی دام ظله، نشست‌های روزانه معظم له از ظهر چهارشنبه 14 اردیبهشت 1401 ساعت 12:30 برقرار می‌باشد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا