آسیااخبارایرانجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه

حضرت آیت الله العظمی شیرازی: برای زیارت امام حسین علیه السلام که در ادله اهم از حج دانسته شده، قرض گرفتن ممدوح است

جلسه‌های علمی بزرگ مرجع جهان تشیع، حضرت آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی دام ظله در شب‌های عظیم رمضان ۱۴۴۳، بعد از پنج شب وقفه، به دلیل مراسم احیا، دوباره از سرگرفته شد.

به گزارش اخبار شیعه؛ شب گذشته هجدهمین جلسه علمی در بیت مرجعیت شیعه در شهر مقدس قم برگزار و از شبکه امام حسین علیه السلام به صورت مستقیم پخش شد.

در ابتدای جلسه دیشب، موضوع‌ زکات، نماز و روزه شخص بیمار، و مساله حق الناس مطرح شد که بزرگ مرجع جهان تشیع به آنها پاسخ دادند.

سپس سؤال دیگری پرسیده شد: با توجه به روایاتی که قرض گرفتن را ناپسند می‌شمرند، چگونه مدام امر به قرض گرفتن برای امر دین می‌کنند؟

حضرت آیت الله العظمی شیرازی دام ظله اینگونه پاسخ فرمودند: این مسأله از صغریات باب تزاحم است، که مزاحم اهم مقدم می شود، البته قرض گرفتن همیشه در روایات ناپسند شمرده نشده است، ائمه علیهم السلام برای حج مستحب تشویق به قرض گرفتن کرده اند، همچنین برای زیارت امام حسین علیه السلام که در ادله اهم از حج دانسته شده، قرض گرفتن ممدوح است.

معظم له در ادامه افزودند: در تاریخ معصومین علیهم السلام نیز آمده که بعد از شهادت، مقروض بودند، و معصوم بعد از ایشان، آن را ادا نموده است.

در ضمنِ جلسه علمی شب گذشته، از استدلال به تأسی، وجوب فدیه، رحم اجاره‌ای و حکم تجسس به اقتضای وجوب امر به معروف و نهی از منکر پرسیده شد، که آیت الله العظمی شیرازی دام ظله پاسخ این سؤالات را دادند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا