اخباراروپاجهانجهان اسلامعلم و فناوریفرهنگ و هنر

لایحه جدیدی برای اعمال تبعیض علیه مهاجران مسلمان در انگلیس

انگلیس کشوری است که از ملیت‌های جهان با ادیان و اقوام متفاوت در آن زندگی می کنند. شاید بتوان گفت بیشترین پناهندگان سیاسی جهان را نیز در دل خود جای داده است.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ مسلمانان هزاران مسجد، حسینیه، نمازخانه و مؤسسه در شهرها و مناطق مختلف این کشور دارند و به فعالیت می پردازند، اما هر از چند گاهی اخباری نیز از گوشه و کنار این کشور به گوش می رسد که از وقوع اتفاقات یا تصمیماتی علیه مسلمانان خبر می دهد.

لایحه جدیدی از سوی محافل سیاسی و قانون‌گذاری انگلیس به بهانه حفظ منافع عمومی و مبارزه با تروریسم در حال بررسی است. این لایحه زمینه را برای اعمال تبعیض علیه مهاجران مسلمان و محروم کردن آنها از حقوق اساسی خود و نیز تبدیل آنها به شهروندان درجه دوم فراهم خواهد ساخت.

این قانون به کابوسی برای مهاجران به ویژه مهاجران مسلمان بدل شده زیرا با توجه به این قانون، تابعیت بریتانیا برای برخی از افراد و بدون اخطار سلب خواهد شد.

اگر چه تصویب این قانون موضوع جدیدی نیست، اما لایحه سلب تابعیت انگلیس که اخیراً مفاد آن با اصلاحاتی ارائه شده، جنجال گسترده‌ای را در بریتانیا به راه انداخته است. در جایی که منتقدان قانون بر این باورند که لغو بند «اعلام به اشخاص مرتبط با محرومیت از تابعیت» راه را برای بسیاری از سوء استفاده‌ها باز می‌کند و ممکن است اجازه دهد بسیاری از افراد بدون دلیل واقعی تابعیت خود را از دست بدهند و در نتیجه اختیارات وزارت کشور برای اعمال رویه‌های نژادپرستانه یا تبعیض‌آمیز، به‌ ویژه نسبت به افراد دارای تابعیت دوگانه، یا بریتانیایی‌های دارای پیشینۀ مهاجرتی و پیروان سایر ادیان گسترش یابد، صرف‌نظر از آنکه این افراد در بریتانیا متولد شده‌ باشند یا خیر.

دولت محافظه‌کار بریتانیا همچنان با ادعای حفظ امنیت ملی و منافع عمومی به دنبال تصویب این قانون است و در این‌ بین، کمپین‌های حقوق بشری در محکومیت این پروژه که مغایر با قوانین بین‌المللی حقوق شهروندی است ادامه دارد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا