جهان

انتقاد سازمان عفو بین الملل از تجارت با داعش

سازمان عفو بین‌الملل با این توضیح که، سلاح‌های سنی های تند روی داعش غنيمت جنگي است، از فروش بالاي اسلحه به عراق انتقاد کرد.

 

 

 

سازمان عفو بین‌الملل با این توضیح که، سلاح‌های سنی های تند روی داعش غنيمت جنگي است، از فروش بالاي اسلحه به عراق انتقاد کرد.

به گزارش رويترز،سازمان عفو بین‌الملل در گزارش خود نوشته است: این سلاح‌ها از کشورهای چین، روسیه، آمریکا و تعدادي کشور عضو اتحادیه اروپا، از جمله آلمان، وارد عراق شده‌اند.

این سازمان در گزارش جدید خود، ضمن به غنیمت گرفتن سلاح توسط تروریست های داعش در موصل، فلوجه، تکریت و رمادی، نبود کنترل کافی بر پخش شدن این سلا‌ح‌ در این منطقه بحران‌ زده را دلیل اصلی دستیابی ترورست ها به سلاح دانست.

پاتریک ویلکن، کارشناس نظامی این سازمان می‌گوید: «این نمونه‌ای بارز است که نشان می‌دهد چگونه تجارت اسلحه می‌تواند به گسترش جنایت کمک کند.»

تسلیحات صادر شده به عراق شامل، تسلیحات پشتیبانی برای منطقه خودمختار کردنشین و تسلیحات دفاعی برای دولت عراق با هدف دفاع از خود در چارچوب مبارزه با تروریسم، بوده است. 

کشور آلمان یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان تسلیحات در جهان است و کشورهای حاشیه خلیج فارس از  خریداران بزرگ تسلیحات آلمانی به حساب می آیند.

این درحالی است که بر اساس قوانین آلمان ‎صدور مجوز فروش سلاح، در صورتی‌که استفاده از آنها موجب نقض حقوق بشر شده و یا سلاح‌های فروخته شده به کشورهای درگیر جنگ ارسال شوند، ممنوع است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا