آسیااخبارجهانجهان اسلام

حمایت ۴۳ کشور از مسلمانان اویغور با قرائت بیانیه در سازمان ملل

43 کشور با قرائت بیانیه‌ای در سازمان ملل از حکومت چین خواستند نسبت به مسائل جامعه مسلمان اویغور در سین کیانگ احترام کامل به حاکمیت قانون را تضمین کند.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ این کشورها در بیانیه مشترکی که توسط نماینده فرانسه در سازمان ملل قرائت شد، اعلام کردند: ما از چین می‌خواهیم اجازه دسترسی فوری، معنادار و بی قید و شرط به سین کیانگ را به ناظران مستقل از جمله کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل و دفتر وی بدهد.

در این بیانیه آمده: ما از وضعیت منطقه خودمختار سین کیانگ اویغور نگران هستیم. این بیانیه با استناد به گزارش‌های معتبری که نشان می‌دهد شبکه گسترده‌ای از اردوگاه‌های بازآموزی سیاسی در این منطقه وجود دارد که بیش از یک میلیون نفر به طور خودسرانه در آن بازداشت شده‌اند، منتشر شد.

در این اعلامیه درباره شکنجه، رفتارهای ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز، عقیم سازی اجباری، خشونت جنسیتی و جدایی اجباری از کودکان اقلیت اویغور و سایر اقلیت‌ها صحبت شده است.

با این همه “ژانگ جون” سفیر چین در سازمان ملل متحددر ادعایی گفته که این بیانیه دروغ بوده و  توطئه‌ای برای آسیب رساندن به چین است.

این در حالی است که دولت مرکزی چین حتی اجازه ورود بازرسان مستقل سازمان ملل به این ایالت را نمی دهد و تمامی گزارش ها از زبان شاهدان عینی جمع آوری شده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا