آسیااخبارافغانستانجهانجهان اسلام

درخواست سازمان عفو بین ‌الملل برای تحقیق درباره قتل غیرنظامیان شیعه در افغانستان

اختلاف، درگیری و نبرد میان سنی‌های تندروی طالبان با نیروهای دولت مرکزی افغانستان باعث شده که در این میان هزاران فرد غیر نظامی بی گناه، جان خود را از دست بدهند.

در همین راستا سازمان عفو بین ‌الملل با انتشار بیانیه ‌ای از مقام‌های افغانستان خواسته درباره کشتار عمدی غیر نظامیان تحقیق کرده و عاملان آن را به دست قانون بسپارند.

در هفته ‌های گذشته، قتل‌های هدفمند و آسیب زدن به غیر نظامیان، در شهرها و مناطق مختلف افغانستان افزایش چشمگیری یافته و هیچ فرد یا گروهی نیز مسئولیت آن را به عهده نمی‌گیرد.

سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرده که رشته‌ حملات بی ‌رحمانه به غیرنظامیان که در هفته گذشته جان دست ‌کم ۲۴ غیرنظامی را گرفته، مصداق جنایت جنگی است.

در همین راستا “سمیرا حمیدی” گزارشگر بخش جنوب آسیای سازمان عفو بین‌ الملل می ‌گوید: مورد هدف گرفتن غیر نظامیان تقریبا با مصونیت کامل و بی ‌وقفه ادامه دارد؛ در حالی‌ که مذاکرات صلح به بن‌ بست رسیده و آمادگی‌ برای خروج کامل نیروهای بین ‌المللی به سرعت پیش‌ می ‌رود، غیرنظامیان افغانی و به طور واضح هزاره ها در این منازعه بی ‌رحمانه بیشترین بها را می‌ پردازند.

این بیانیه پس از قتل پنج کارمند واکیسناسیون در جلال آباد که به ضرب گلوله افراد ناشناس به قتل رسیدند، صادر شد. در این حمله که تاکنون هیچ گروهی مسئولیت آن را به عهده نگرفته، چهار نفر نیز مجروح شده ‌اند. افراد مسلح به مرکز واکسیناسیون علیه فلج اطفال در شهر جلال آباد در شرق افعانستان تیراندازی کردند.

پیش‌ تر نیز افراد مسلح در ولایت شمالی بغلان به کارمندان موسسه مین ‌روبیِ “هالوتراست” حمله کردند و دست‌ کم ۱۰ نفر را به ضرب گلوله شهید کردند. وزارت داخله تایید کرده که در این حمله دست ‌کم ۱۶ نفر هم مجروح شده‌اند. تمامی جان باختگان و مجروحان این حوادث شیعه و از قومیت هزاره بودند.

“طارق آرین” سخنگوی وزارت کشور افغانستان، می‌گوید: سنی های تندروی طالبان با هجوم به اقامتگاه این موسسه به سوی حاضران تیراندازی کرده‌اند اما آنها دست داشتن در این حمله را تکذیب می کنند.
گزارش اخیر سازمان ملل متحد در مورد تلفات غیرنظامیان در سال گذشته میلادی نشان می‌دهد که پس از آغاز گفت‌وگوهای صلح میان دولت و طالبان، تلفات غیرنظامیان بیشتر شده که به گفته این سازمان، وحشتناک و نگران‌کننده است.

این گزارش نشان می‌دهد که از سال ۲۰۲۰ میلادی تاکنون سه هزار و ۳۵ غیرنظامی افغانستانی جان خود را از دست داده و پنج هزار و ۷۸۵ نفر مجروح شده‌اند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا