آذربایجانآسیااخباراروپاجهانجهان اسلام

سردبیر مجله العالم الاسلامی: شیعیان در روسیه موفق تر از اهل تسنن عمل کرده اند

یک نشریه چاپ روسیه با انتشار گفتگویی تحلیلی از زبان یک نویسنده روسی، موفقیت شیعیان در روسیه را بیشتر از اهل تسنن دانسته است.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ نشریه روسی “اوراسیا دیلی” با انتشار گفتگویی تحلیلی از زبان “رئیس سلیمانف” سردبیر مجله “العالم الاسلامی” و کارشناس مؤسسه استراتژی ملی در روسیه، به تحلیل جایگاه، وضعیت و فعالیت شیعیان و اهل تسنن در روسیه در سه دهه اخیر پرداخته است.

سردبیر مجله العالم الاسلامی: شیعیان در روسیه موفق تر از اهل تسنن عمل کرده اند

در این گفتگوی تحلیلی که تحت عنوان «مذهب شیعه در روسیه به تدریج مؤسساتی می شود» منتشر شده، آمده: بیشتر مسلمانان امت اسلامی در روسیه را اهل تسنن تشکیل می دهند که پیرو دو مذهب حنفی و شافعی هستند اما شیعیانی نیز در میان مسلمانان روسیه وجود دارند که بیشتر آنها از قدیم الأیام در جوامعی همچون داغستان زندگی می کرده اند اما اخیرا گروه های جدیدی از شیعیان نیز در دیگر شهرهای روسیه بروز کرده اند.

“رئیس سلیمانف” در مورد جمعیت مسلمانان شیعه در روسیه می گوید: بر اساس بررسی های بنده، تنها حدود 3 % از جمعیت کل مسلمان روسیه را تشکیل می دهند که بیشترشان از شیعیان آذربایجانی موجود در روسیه هستند و پیرو مذهب شیعه امامیه اند. البته تعداد اندکی هم از شیعیان اسماعیلی در روسیه وجود دارد که اصالتا اهل دو شهر گورونو یا بدخستان تاجیکستان هستند و در کنار شیعیان امامیه روسیه حضور دارند.

سردبیر مجله العالم الاسلامی در پاسخ به پرسشی در مورد چگونگی پیشرفت شیعیان در روسیه، گفت: شیعیان روسیه بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، یعنی در سه دهه اخیر در روسیه پیشرفت زیادی داشته اند و بررسی وضعیت آنان نشان می دهد ساختاری سازمان یافته، مؤسساتی و منظم در روسیه جدید، بر شیعیان حاکم است و روز به روز بر تعداد آنان افزوده می شود.

وی در ادامه افزود: زیرساخت های شیعیان در قالب مساجد و یا اتاق هایی مخصوص نماز خواندن، و نیز انتشار ادبیات دینی به زبان روسی اعم از ترجمه ای یا تألیفی، تجلی یافته و روز به روز در حال گسترش است.

“رئیس سلیمانف” همچنین گفت: برای خود بنده بعنوان یک پژوهشگر مسائل دینی همواره این پرسش مطرح شده که چگونه شیعیان روسیه توانسته اند بدون تکیه بر نهاد سنتی کشورمان یعنی مفتی ها که در گذشته مدیریت روحی مسلمانان را در دست داشته اند و حتی از سوی خود اهل سنت هم مورد انتقاد قرار دارند، خود را در مسیر حرکت منظم قرار دهند.

نشریه روسی “اوراسیا دیلی” در پایان مطلب خود از زبان سردبیر مجله العالم الاسلامی نوشت: به رغم برخی اختلافات و درگیری های شیعیان روسیه با اهل تسنن در این کشور، اما آنها (شیعیان) موفق شدند زندگی دینی خود را در چارچوب سازمان و نهادهای دینی منظم بگنجانند. علاوه بر آن هم شیعیان توانستند در مقابله با اعتقادات وهابی ها – که به طور گسترده در کشورهای اتحاد جماهیر شوروی منتشر شده بود – تجربه بسیار زیادی پیدا کنند، بخصوص اینکه موضوع انتشار وهابیت در روسیه یکی از اصلی ترین معضلات این کشور به شمار می رود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا