اخباربحرینجهان

سفر پاپ به بحرین در بحبوحه انتقادات از وضعیت حقوق بشر

پاپ فرانسیس، رهبر مسیحیان کاتولیک جهان، عصر پنجشنبه ۱۲ آبان وارد شهر منامه، پایتخت بحرین شد تا نخستین پاپ واتیکان لقب بگیرد که از این کشور عرب حاشیه ی خلیج فارس بازدید میکند.

این سفر اما، در حالی انجام می شود که انتقادها از نقض حقوق‌بشر در بحرین به حواشی اصلی این سفر تبدیل شده است.

پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان در سومین سفر خود به کشورهای حوزه خلیج فارس پس از عراق و امارات متحده عربی این بار وارد بحرین شد.

هدف از این سفر پاپ فرانسیس (که در مدت زعامتش بر کلیسای کاتولیک نشان داد که توجه ویژه ای به کشورهای اسلامی دارد) تشویق گفت و گوی بین ادیان، بویژه میان مسلمانان و مسیحیان اعلام شده است.

کنفرانس گفت و گوی صلح و همزیستی با حضور پاپ و علمای الازهر در بحرین در حالی برگزار می شود که انتقادها از نقض حقوق بشر در بحرین بویژه نقض حقوق شیعیان در این کشورِ با اکثریت شیعه و حاکمیت تحمیل شده از اقلیت سنی حتی پیش از سفر پاپ به بحرین از حاشیه به متن اخبار کشیده شد؛ گروه‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر از پاپ درخواست کرده‌اند تا درباره اقدامات حکومت سنی بحرین علیه شیعیان، فعالان سیاسی و شخصیت‌های مخالف، واکنش نشان دهد.

پاپِ آرژانتینی در دوران تصدی خود، دیدار با جوامع مسلمان را در اولویت قرار داده و از کشورهای مهم مسلمان مانند مصر، ترکیه و عراق و اخیراً در مرداد ماه از قزاقستان بازدید کرده است.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر و ۸ گروه حقوقی دیگر روز سه‌شنبه گذشته از پاپ خواستند که علناً بحرین را تحت فشار قرار دهد تا تمام اعدام‌ها را لغو و اتهامات شکنجه و نقض حق محاکمه عادلانه شهروندان را به طور جدی بررسی کند.

آنها همچنین خواستار حمایت پاپ از کارگران مهاجر و آزادی چهره‌های مخالف، روزنامه‌نگاران و دیگر افرادی شدند که پس از سرکوب اعتراضات در سال ۲۰۱۱ هنوز در بحرین زندانی هستند.

در این زمینه خانواده‌های زندانیان سیاسی – عقیدتی محکوم به اعدام در بحرین از پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان خواستند که در سفر خود به منامه با صراحت از احکام اعدام انتقاد و از حقوق این زندانیان دفاع کند.

حال باید دید حاکمیت بحرین که از سال ۲۰۱۱ هزاران نفر از شیعیان و معترضین و روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی را در دادگاه‌های فرمایشی دسته‌جمعی به مجازات‌های سنگین محکوم کرده آیا میتواند صورت با سیلی سرخ کند؟ و پاپ قَسَم روباه را باور میکند یا دم خروس را…

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا