آسیااخبارجهانجهان اسلاملبنان

حزب‌الله لبنان ترور جانشین احتمالی نصرالله بر اثر حمله اسرائیل را تایید کرد

حزب‌الله لبنان تأیید کرد که سید هاشم صفی‌الدین یکی از رهبران کلیدی این گروه، جانشین احتمالی سید حسن نصر‌الله دبیرکل حزب‌الله لبنان، به‌دنبال حمله هوایی سه هفته پیش اسرائیل ترور شده است.

این حادثه در حومه بیروت و در شرایطی رخ داد که حزب‌الله با تهدیدات اسرائیل و تحولات منطقه‌ای در حال واکنش است.

حزب‌الله لبنان روز چهارشنبه تأیید کرد که سید هاشم صفی‌الدین یکی از رهبران کلیدی این گروه، به‌عنوان جانشین احتمالی دبیرکل، با حمله هوایی اسرائیل ترور شده است.

این حمله سه هفته پیش به مقر زیرزمینی حزب‌الله در حومه بیروت انجام شد و در زمان وقوع، حدود 25 نفر از اعضای این گروه در کنار وی حضور داشتند.

ارتش اسرائیل یک روز قبل از تأیید حزب‌الله، خبر ترور وی را اعلام کرده بود.

این حادثه در شرایطی رخ داده که حزب‌الله در برابر تهدیدات اسرائیل و تحولات منطقه‌ای در حال واکنش های ویژه ای است.

ایالات متحده آمریکا، حزب‌الله را به‌عنوان یک سازمان تروریستی شناسایی کرده، در حالی که اتحادیه اروپا تنها شاخه نظامی آن را در فهرست سیاه قرار داده و شاخه سیاسی‌ آن را تروریستی نمی‌داند.

حزب‌الله در پارلمان لبنان نمایندگانی دارد و در عرصه سیاسی نیز نقش فعالی ایفا می‌کند.

ترور این رهبر کلیدی، نگرانی‌ها درباره وضعیت امنیتی و سیاسی لبنان و تحولات آینده در این کشور را افزایش داده است.

به‌ویژه که این حادثه در پی ترور دبیرکل حزب‌الله و بروز تنش‌های بیشتر میان اسرائیل و گروه‌های مقاومت در منطقه صورت گرفته است.

گفتنی است که سید هاشم صفی‌الدین 60 ساله، پسرخاله سید حسن نصر‌الله، 12 مهر 1403 یعنی تنها شش روز بعد از ترور دبیرکل حزب‌الله هدف یک حمله هوایی دیگر اسرائیل قرار گرفت و از آن زمان، از سرنوشت او اطلاعی در دست نبود.

ترور سید هاشم صفی‌الدین و شمار زیادی از فرماندهان ارشد حزب‌الله لبنان در پی حملات اسرائیل، آینده این گروه را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

این تحولات، به‌ویژه در شرایطی که حزب‌الله به‌دنبال حفظ قدرت و نفوذ خود در لبنان و منطقه است، می‌تواند به تغییرات عمده‌ای در ساختار رهبری و استراتژی‌های این گروه منجر شود.

افزایش تلفات در رده‌های بالا، نگرانی‌هایی را درباره ثبات داخلی و توانایی حزب‌الله در مواجهه با چالش‌های جدید ایجاد کرده و چشم‌انداز آینده‌ این گروه را در شرایط بحرانی قرار داده است.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا