اخبارعراق

گزارش تیم تحقیقاتی سازمان ملل متحد درباره جنایات داعش علیه زندانیان شیعه و دیگر اقلیت‌ها در زندان بادوش

همزمان با انهدام مخفیگاه متعلق به گروه سنی های تندروی داعش توسط جنگنده‌های F16 عراق در شرق استان صلاح الدین، گزارش جدیدی توسط تیم تحقیقاتی سازمان ملل منتشر شده که حکایت از جنایتی هولناک به عنوان بخشی از یک نسل‌کشی هدفمند علیه شیعیان عراق دارد.

مطابق با این گزارش، در اقدامی وحشیانه و ضد بشری، گروه تروریستی سنی های تندروی داعش در سال 2014 در زندان بادوش عراق، هزاران تن از زندانیان عمدتاً شیعه را به شکل فجیعی به شهادت رساند.

تیم تحقیقاتی سازمان ملل متحد، نتایج تحقیقات خود را درباره جنایات بین‌المللی داعش علیه زندانیان شیعه و اقلیت‌های دینی در زندان بادوش، واقع در نزدیکی موصل، منتشر کرد.

طبق این گزارش، گروه سنی های تندروی داعش در 10 ژوئن 2014، حمله‌ای مرگبار به این زندان انجام داد که منجر به اعدام حدود 1000 نفر از زندانیان شد.

این قربانیان، اکثرا شیعه بودند اما برخی از اقلیت‌های ایزدی و مسیحی نیز جزو اعدام‌شدگان بودند.

تیم تحقیقاتی سازمان ملل متحد اعلام کرد که این کشتار با هدف نسل‌کشی علیه شیعیان عراق انجام شده است و بخشی از سیاست‌های جنایتکارانه و ضدبشری گروه سنی های تندروی داعش بوده است.

از میان قربانیان این جنایت، تا کنون بقایای بیش از 600 نفر در جریان تحقیقات و همکاری با نهادهای محلی عراق، از جمله سازمان شؤون و حمایت از مقابر جمعی و سازمان پزشکی قانونی، شناسایی و استخراج شده‌اند.

در این گزارش آمده است که حمله به زندان بادوش و جنایات صورت گرفته در آن، نمونه‌ای از نقض آشکار قوانین بین‌المللی و حقوق بشری است که گروه سنی های تندروی داعش به عنوان بخشی از سیاست‌های نسل‌کشی خود به کار گرفته است.

تیم تحقیقاتی سازمان ملل متحد با همکاری نهادهای مختلف ، ویدئویی مستند نیز درباره این جنایات و حملات گروه سنی های تندروی داعش منتشر کرده است.

این سومین مستندسازی جنایات گروه سنی های تندروی داعش است که با استفاده از اطلاعات دقیق جمع‌آوری‌شده توسط تیم تحقیقاتی، به تصویر کشیده شده است.

تیم تحقیقاتی سازمان ملل متحد همچنین نسخه‌ای از این گزارش را در 10 سپتامبر 2024 به شورای عالی قضایی عراق تحویل داده است.

علاوه بر این، اطلاعات اولیه و اساسی این تحقیقات پیشتر با مقامات قضایی یک کشور ثالث نیز به اشتراک گذاشته شده است تا در راستای تقویت مسئولیت‌پذیری جهانی نسبت به جنایات بین‌المللی داعش، اقداماتی جدی انجام گیرد.

این تحقیقات افشاکننده تنها بخشی از جنایات سازمان‌یافته گروه سنی های تندروی داعش و اجرای عدالت برای قربانیان این جنایات، به‌ویژه شیعیان و اقلیت‌های مذهبی است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا