آمریکااخبارجهان

اختلال گسترده جهانی در سرویسهای فناوری اطلاعات، فعالیت بسیاری از مراکز را دچار وقفه کرد

در روز جمعه 29 تیر فعالیت شرکت‌های هواپیمایی، بانک‌ها و رسانه‌ها در سرتاسر جهان بر اثر قطعی گسترده سامانه‌های فناوری اطلاعات که احتمالا از مایکروسافت آغاز شده بود، مختل شد، در پی این اختلالات، سهام مایکروسافت و Crowdstrike در معاملات اروپا سقوط کرده است.

از اولین ساعات بامداد جمعه ۲۹ تیر، اختلال در برنامه آژور مایکروسافت که به عنوان سرویس ابرمجازی، داده‌های اطلاعاتی در آن ذخیره می‌شود، سبب از کار افتادن یا اختلال در سرویس‌های اینترنتی در سراسر جهان شد که از آن برای بازیافت و پردازش اطلاعات استفاده می‌کنند.

این اختلال که از آمریکا تا ژاپن گسترده شد، سبب تعطیلی اغلب خدمات از جمله فرودگاه‌ها، سیستم‌های اطلاعاتی و امنیتی در مبادی ورودی و خروجی فرودگاه‌ها، اختلال در برنامه قطارها، سیستم حمل و نقل، بانک‌ها و موسسه‌های مالی، بیمارستان‌ها، رسانه‌ها و شبکه‌های تلویزیونی و حتی تماس اضطراری شد.

با این حال در برخی از کشورها از عصر روز جمعه این اختلال کاهش یافت و برخی شرکت‌ها و موسسات موفق شدند به حالت عادی بازگردند.

این اختلال زمانی آغاز شد که برنامه‌های تحت ویندوز در رایانه‌ها در اولین ساعت روز جمعه به روز رسانی شدند اما به دلیل یک نقص در برنامه، سیستم امنیتی ویندوز، سرویس‌های آن را از دسترس خارج کرد.

این اختلال گسترده و بی‌سابقه جهانی با نقص امنیتی در به روز شدن سیستم«کراود استرایک» که مسئولیت امنیت برنامه‌های مایکروسافت را برعهده دارد رخ داد و سبب شد تا بسیاری از کاربران رسانه‌های اجتماعی که در آخرین روز کاری خود در هفته تقریبا بیکار مانده بودند با پست‌های خود در شبکه‌های اجتماعی از جمله «ایکس» به این موضوع بپردازند.

برخی از این پست‌ها نیز جنبه طنزآمیز داشت.

ایلان ماسک، مالک شبکه «ایکس» نیز آن را «بزرگترین شکست فناوری اطلاعات تاکنون» خواند.

کارشناسان فناوری اطلاعات می‌گویند هنوز زود است تا درباره ابعاد خسارات مالی ناشی از این اختلال جهانی تخمین زده شود اما چنین واقعه‌ای در روز جمعه نه تنها سبب ضرر و زیان موسسات مختلف شده بلکه بازار مالی جهان را نیز با ضرر هنگفتی روبرو کرده است.

رسانه‌های تخصصی فناوری اطلاعات بحران جهانی اختلال در خدمات اینترنتیرا «بدترین» از نوع خود در تاریخ خوانده‌اند که می‌تواند زنگ خطر جدی برای امنیت سایبری باشد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا