اخبارایرانجهان

رتبه صد و شصت و نهمى ایران در گزارش شاخص آزادی اقتصادی بنیاد هریتج

بنیاد هریتج  در تازه‌ترین گزارش خود، ایران را صد و شصت و نهمین کشور جهان بر اساس شاخص آزادی اقتصادی دانسته است.

بدین ترتیب رتبه ایران در این شاخص نزدیک به رتبه کشورهایی است که در سال‌های اخیر درگیر جنگ، ویرانی و خونریزی بودند که خود نشان از سیاست‌های غلط اقتصادی نظام ولایت فقیه دارد؛ سیاست‌هایی که به باور اقتصاد دانان، منجر به توسعه نیافتگی اقتصادی کشور و فضای بسته کسب و کار شده است.

اقتصاد ایران، صد و شصت و نهمین اقتصاد جهان از نظر آزادی اقتصادی.

این را بنیاد آمریکایی هریتج در تازه‌ترین گزارش خود در زمینه شاخص آزادی اقتصادی جهان اعلام کرده است.

بنیاد هریتج میزان آزادی اقتصادی کشورها را بر اساس تعدادی از مولفه ها می‌سنجد که  اندازه دولت، سیستم حقوقی و حقوق مالکیت، پول قوی، آزادی تجارت بین‌المللی و مقررات از مهم‌ترین آن‎ها هستند.

بنا بر این مولفه ها، عمده اقتصاد ایران وابسته به حکومت و نهادهای حکومتی است. شرکت‌های بزرگی هم که با عنوان بخش خصوصی وارد اقتصاد ایران شده‌اند، به نهادهای حکومتی وابسته هستند.

سقوط آزاد ارزش پول ملی ایران به ویژه در سال‌های اخیر بر کسی پوشیده نیست. محسن هاشمی عضو حزب کارگزاران سازندگی در یادداشتی که اخیرا در روزنامه اعتماد منتشر کرده نوشته است که کاهش ارزش پول ملی ایران از دوره قاجار تا ابتدای دولت سیزدهم، کمتر از کاهش آن در دو ساله دولت ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری کنونی ایران است.

محمدرضا مودودی، رئیس سابق سازمان توسعه تجارت و کارشناس مسائل اقتصادی، در مصاحبه با روزنامه شرق، مفهموم رتبه پایین ایران در شاخص آزادی اقتصادی را توسعه نیافتگی اقتصادی، فضای بسته کسب و کار و تاثیر آن روی آینده ساختار اقتصادی کشور ايران دانست.

او همچنین با اشاره به وضعیت تجارت خارجی ایران گفت که در ایران تعرفه های گمرکی با تعرفه های جهانی مطابق نیست و این کشور عضویتی در پیمان های اقتصادی معتبر یا پیمان‌های همسایگی ندارد؛ پیمان‌هایی که می تواند به تسهیلاتی در تجارت آزاد و تجارت ترجیحی کمک کند.

بنیاد هریتج در ارزیابی خود از ۰ تا ۱۰۰ به کشورها در این زمینه نمره داده است که هر چه نمره کشوری بیشتر باشد به معنای آزادی اقتصادی بیشتر آن کشور است. بر این پایه در گزارش سال ۲۰۲۳، سنگاپور با کسب بالاترین نمره، به عنوان آزادترین اقتصاد جهان شناخته شده است. از همسایگان ایران،‌ امارات عربی متحده در رتبه بیست و چهارم قرار گرفته است. یمن  جنگ زده هم با ایستادن در سکوی ۱۸۴، کمترین نمره را به خود اختصاص داده و به عنوان بسته‌ ترین اقتصاد جهان شناخته شده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا