آفریقااخبارجهان

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ: امدادگران نمی توانند به بسیاری از مناطق سودان جنگ زده دسترسی پیدا کنند

پیر دوربس، نماینده کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در سودان گفت: مناطق زیادی وجود دارد که ما نمی‌توانیم به آنها دسترسی پیدا کنیم، چرا که گاهی اوقات بسیار خطرناک هستند، و گاهی اوقات ما مجوز دریافت نمی‌کنیم.

در حالی که درگیری های ویرانگر بین ارتش و شبه نظامیان ادامه دارد، یک مقام صلیب سرخ روز چهارشنبه گفت که بخش های زیادی از سودان جنگ زده برای امدادگران غیرقابل دسترس است.

پیر دوربس، نماینده کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در سودان گفت: «ناطق زیادی وجود دارد که نمی‌توانیم به آنها دسترسی پیدا کنیم، چرا که گاهی بسیار خطرناک هستند، و گاهی اوقات ما مجوز دریافت نمی‌کنیم».

دوربس به خبرنگاران در پورت سودان، شهری که ارتش، دولت و آژانس‌های سازمان ملل در آن مستقر هستند، گفت: تسهیل شرایط دسترسی به این مناطق، به میلیون‌ها نفر کمک خواهد کرد.

از آوریل 2023 جنگ بین ارتش سودان تحت رهبری عبدالفتاح البرهان و نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی به رهبری معاون سابق او محمد حمدان داگالو در جریان است.

به گفته سازمان ملل، این درگیری ده ها هزار کشته به جای گذاشته و بیش از ده میلیون نفر را آواره کرده است.

گزارش اخیر سازمان ملل حاکی از آن است که نزدیک به 26 میلیون نفر، یعنی کمی بیش از نیمی از جمعیت سودان، با سطوح بالایی از «ناامنی غذایی حاد» مواجه هستند.

گروه‌های داوطلب در برخی از مناطق تحت تأثیر خشونت، آشپزخانه‌های مشترکی را با حمایت سازمان‌های بین‌المللی راه‌اندازی کرده‌اند.

عصمت محمد که بر یکی از این مراکز در پایتخت خارطوم نظارت می کند، به خبرگزاری فرانسه گفت: ما روزانه حدود 2000 وعده غذایی ارائه می دهیم و این تعداد روزانه در حال افزایش است.

اما یکی از کارمندانی که به دلایل امنیتی خواست نامش فاش نشود، گفت که گروه های بین المللی در انتقال وجوه به داوطلبان در محل با موانع لجستیکی روبرو هستند.

در شهر دیلینگ، درنزدیک مرز سودان جنوبی، کیندا کومی یکی از داوطلبانی است که برای افراد نیازمند غذا فراهم می کند.

او گفت: از آغاز جنگ، هیچ کمک غذایی به این شهر نرسیده و راه های ارتباطی آن به سایر نقاط کشور به دلیل درگیری ها قطع شده است.

به گفته او، نیمی از نیازمندان بدون دریافت وعده غذایی محل را ترک می کنند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا