اخبارجهانیمن

پس از حملات حوثی های یمن به کشتی های تجاری ، توقف ۵۳ درصد تجارت کانتینری جهان در دریای سرخ

در هفته‌های گذشته چندین کشتی تجاری در آب‌های بین المللی مورد حمله حوثی‌ها قرار گرفتند. این گروه همچنین در ماه‌ میلادی گذشته یک کشتی باری متعلق به بریتانیا را که با یک شرکت اسرائیلی ارتباط داشت، توقیف کرد.

ایالات متحده و بریتانیا حمله حوثی ها به کشتی‌های خود را محکوم کردند و ایران را به خاطر نقشی که در حمایت از حوثی‌ها دارد ، مقصر دانستند ، اما ایران می‌گوید نقشی در این حملات ندارد و حوثی ها به صورت مستقل تصمیمات خود را می‌گیرند.

پیش از این «محمد علی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی یمن اعلام کرد: توصیه می‌کنیم، کشتی‌ها برای جلوگیری از ریسک در دریای سرخ دستورات نیروی دریایی یمن را رعایت کنند ، همچنین توصیه ما این است که هویت کشتی‌ها جعل نشود ، و پرچم‌ها جز پرچم مالک کشتی برداشته شده و کشتی‌هایی که از دریای سرخ تردد می‌کنند، مقصدشان سواحل اسرائیل نباشد.

وی گفت: نیرو‌های مسلح یمن به روشنی اهداف خود را برای پیروزی غزه اعلام کرده که از آن جمله توقف حمله آمریکا و اسرائیل به این باریکه است.

ارتش یمن، طی هفته‌های گذشته در حمایت از فلسطین ، چند کشتی اسرائیل را در دریای سرخ و تنگه باب المندب هدف قرار داد.

نیرو‌های مسلح یمن پیش‌تر نیز اعلام کرده بود در پاسخ به اقدام نظامی اسرائیل ، در نوار غزه هر کشتی اسرائیلی را که در دسترس باشد، هدف قرار خواهد داد.

مناطق پرجمعیت از جمله سواحل دریای سرخ یمن، تحت سلطه حوثی‌ ها قرار دارد که از سال ۲۰۱۴ قدرت را در دست گرفته اند.

این گروه در گذشته نیز به برخی کشتی‌ها که در حال عبور از‌ در دریای سرخ بودند حمله کرده است اما از زمان آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس، این حملات افزایش یافته است.

آنها از هواپیماهای بدون سرنشین و موشک برای حمله به کشتی‌ها استفاده می‌کنند ، این گروه همچنین در یک مورد با استفاده از هلیکوپتر یک کشتی مرتبط با اسرائیل را همراه با خدمه‌اش توقیف کرد.

دفتر سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه اعلام کرد: «حملات متعددی که از مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن انجام می‌شود ، نقض مقررات بین‌المللی است و ناوبری بین‌المللی و امنیت دریایی را تهدید می‌کند.»

هفته نامه اکونومیست در گزارشی که شنبه شب منتشر کرد، نوشت که چهار شرکتی که عملیات نقل و انتقال خود در دریای سرخ را متوقف کردند، ۵۳ درصد مجموع تجارت کانتینری جهان را تشکیل می‌دهند.

حوثی‌های یمن با شروع جنگ اسرائیل و حماس، حملات خود را به کشتی‌هایی که از دریای سرخ می‌گذرند تشدید کرده‌اند و نگرانی‌ها را در مورد تأثیر آن بر انتقال نفت، غلات و کالاهای مصرفی از طریق این شریان تجاری بزرگ جهانی افزایش داده‌اند.

تصمیم «شرکت کشتیرانی مدیترانه» (ام. اس. سی) سوئیسی-ایتالیایی و شرکت فرانسوی سی. ام. ای سی. جی. ام پس از آن اعلام شد که دو شرکت بزرگ کشتیرانی دیگر یعنی مرسک نروژ و «هاپاگ-لوید» آلمان جمعه گفتند که در پی حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ انتقال محموله‌های باری خود از طریق دریای سرخ را متوقف کرده‌اند.

کانال سوئز در قسمت شمالی دریای سرخ و تنگه باریک باب‌المندب در جنوب و منتهی به خلیج عدن قرار دارد. این یک منطقه استراتژیک است که کشتی‌های زیادی برای حمل کالا بین آسیا و اروپا از آن عبور می‌کنند. گفته می‌شود که سالانه حدود ۱۷ هزار کشتی تجاری از این منطقه عبور می‌کنند.

جان استاوپرت، مدیر ارشد محیط زیست و تجارت اتاق بین المللی کشتیرانی، می‌گوید بخش زیادی از منابع انرژی اروپا، مانند نفت و سوخت دیزل، از طریق این آبراه وارد می‌شود.

علاوه بر این محصولات غذایی مانند روغن و غلات و بسیاری از محصولات تجاری دیگر نیز از همین کانال وارد اروپا می‌شوند.

نوام ریدان، کارشناس ارشد موسسه واشنگتن در زمینه سیاست خاور نزدیک درباره تاثیر این حملات گفت: «به نظر می‌رسد برخی از کشتی‌های مرتبط با اسرائیل با توجه به شرایط موجود برای رسیدن به مقصد مجبور هستند مسیر طولانی‌تری را طی کنند همین امر باعث شده است این کشتی‌ها سفرشان از ۱۹ روز به ۳۱ روز افزایش یابد.»

همزمان با افرایش این حملات بازار جهانی نفت دچار رکود شده است و قیمت‌ها کاهش یافته و نگرانی‌هایی درباره کاهش تقاضا از سوی کشورهای ثروتمند وجود دارد.

کارشناسان می‌گویند بعید است حوثی ها قادر به بستن این آب‌راه باشند ، این گروه هیچ ناو جنگی رسمی ندارند که بتوانند با آن بخش‌هایی از دریای سرخ را محاصره کند و تنها می‌توانند با حملات موشکی مشکلاتی را برای این کشتی‌های تجاری ایجاد کنند ، از سوی دیگر کشتی‌های جنگی ایالات متحده، فرانسه و سایر متحدان غربی در حال گشت زنی در منطقه هستند و اجازه نمی‌دهند این آب‌راه بسته شود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا