اخبارجهان

دو برابر شدن اعتراضات کارگران در چین، تهدیدی برای حاکمیت حزب کمونیست

کارگران چینی در سال ۲۰۲۳ برای دفاع از حقوق خود ، دو برابر بیشتر از سال قبل دست به تظاهرات زده اند.

برخی از ناظران و تحلیگران حوزه چین می‌گویند : در سال ۲۰۲۳ کارگران چینی ، برای دفاع از حقوق خود ، دو برابر بیشتر از سال قبل دست به تظاهرات زده اند ، چنین تظاهرات گسترده‌ای می‌تواند موجبات فروپاشی حزب کمونیست چین را فراهم کند.

به گزارش گروه حقوق بشری مستقر در هنگ‌کنگ به نام بولتن کارگری چین، که از جنبش کارگران چین حمایت می‌کند، تا سی‌و‌یکم دسامبر و در بحبوحه اخراج‌های گسترده، کاهش دستمزد و تعطیلی مشاغل، در این کشور ۱،۷۷۹ مورد اعتراض صورت گرفته است.

لای جیان‌پینگ، وکیل سابق چینی و تحلیلگر امور چین از کانادا معتقد است که این اعتراضات می‌توانند به فروپاشی رژیم کمونیستی چین منجر شوند.

اعتراضات سراسری کارگری در سال ۲۰۲۳

با وجود کاهش محدودیت‌های سختگیرانه کووید که از دسامبر ۲۰۲۲ تداوم داشتند، اقتصاد چین در سال ۲۰۲۳ همچنان روند نزولی دارد.

به گزارش بولتن کارگری چین، کاهش سفارشات خریداران بین‌المللی و شرایط وخیم اقتصادی باعث شده که کارخانه‌ها کارگران‌شان را اخراج کنند، برای کاهش هزینه‌ها نقل مکان کنند و یا به‌طور کلی تعطیل کنند.

استان گوانگ‌دونگ که قطب تولید چین است، در سال گذشته شاهد ۵۱۰ مورد اعتراض بوده که بالاترین نرخ اعتراض در این کشور است.

دومین استان به لحاظ تعداد اعتراضات شاندونگ با (۱۰۸ مورد اعتراض) در شرق چین است و استان مرکزی هنان و استان شمالی شانشی هم با (۱۰۰ مورد اعتراض) ، در رتبه بعدی هستند.

با توجه به سابقه مقامات چینی در پنهان کردن اطلاعات، ارزیابی مقیاس واقعی این اعتراضات کاری بس دشوار است.

کارگران در چین باید برای بقای خود مبارزه کنند

در حال حاضر بسیاری از مردم با فقر شدید، کمبود منابع مالی برای تأمین هزینه‌های خانوار و مخارج تحصیل فرزندان، پوشش هزینه‌های درمانی و بازپرداخت وام مسکن مواجه هستند.

شی جین پینگ، رهبر حزب کمونیست، با احیای سیاست‌های عصر انقلابی مائو تسه‌تونگ باعث شد که سرمایه‌گذاران خارجی و کارآفرینان خصوصی چین تمایلی به تعامل با دولت نداشته باشند.

لی یوان‌هوا، محقق سابق تاریخ چین که هم‌اکنون در استرالیا زندگی می‌کند، معتقد است که وقوع اعتراضات گسترده در بین کارگران در وهله اول از اراده آن‌ها برای بقا نشأت می‌گیرد.

اعتراضات جمعی ممکن است به حکومت حزب کمونیست خاتمه دهند
، حزب کمونیست چین برای سرکوب مخالفان و معترضان و حفظ حکومت استبدادی خود رویکردی سختگیرانه اتخاذ کرده است.

«یک ضرب‌المثل قدیمی چینی می‌گوید: اگر مردم از مرگ هراسی نداشته باشند، تهدید کردن آن‌ها به مرگ بیهوده خواهد بود.»

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا