آفریقااخبارجهان

درگیری‌ها در بخش‌هایی از سودان شدت گرفت

شاهدان عینی می‌گویند که درگیری‌ها بین ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع در ایالت‌های خارطوم، الجزیره و نیل سفید و شهر الفاشر شدت گرفته است.

نیروهای RSF همچنان کنترل مناطق وسیعی در شهر بحری در شمال خارطوم از جمله پالایشگاه الجیلی را در دست دارند، در حالی که ارتش سودان در چندین محله شمال بحری و در یک انبار تسلیحات و پایگاه های حطاب و کادرو در شهر مستقر است.

ارتش سودان به مراکزی از تجمع نیروهای RSF در اطراف پالایشگاه نفت الجیلی در شمال خاطوم حملات هوایی انجام دادند.

به گفته شاهدان عینی، هواپیماهای جنگی ارتش سودان همچنین حملاتی را در مناطق جنوب خارطوم و ایالت نیل سفید انجام دادند.

کمیته‌های مقاومت مدنی در بیانیه‌ای اعلام کردند که هواپیماهای نظامی حملاتی را علیه محل تجمع نیروهای RSF در ایالت الجزیره انجام دادند.

از دسامبر سال گذشته، نیروهای RSF چندین شهر را در ایالت الجزیره کنترل کرده اند.

شاهدان عینی گفتند که درگیری‌ها بین ارتش سودان و نیروهای RSF در شمال و شرق الفاشر با استفاده از سلاح‌های سنگین از سر گرفته شد.

روز یکشنبه، سازمان بین المللی مهاجرت سازمان ملل (IOM) اعلام کرد که درگیری ها از روز شنبه بین ارتش سودان و نیروهای RSF در چندین محله غربی و جنوب شرقی الفاشر از سر گرفته شده که منجر به آواره شدن ۲۵۰ خانواده شده است.

از دهم ماه می، الفاشر شاهد درگیری بین ارتش، با حمایت جنبش‌های مسلحی که توافقنامه صلح را امضا کردند، و نیروهای RSF، علیرغم هشدارهای جامعه بین‌المللی بوده است.

درخواست‌های فزاینده‌ای از سوی سازمان ملل و سازمان‌های بین‌المللی برای جلوگیری از یک فاجعه انسانی که می‌تواند میلیون‌ها نفر را به دلیل کمبود مواد غذایی ناشی از جنگ، که به ۱۲ ایالت از ۱۸ ایالت کشور سرایت کرده، به قحطی و مرگ بکشاند، مطرح شده است.

آخرین تلاش از سوی صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) انجام شده که خواستار آتش بس فوری در سودان “برای جلوگیری از قحطی در حال وقوع و هرگونه تلفات احتمالی برای حفظ جانجان کودکان” شد.

به گفته سازمان ملل متحد، از اواسط آوریل سال گذشته، ارتش سودان و نیروهای RSF جنگی را آغاز کرده اند که حدود ۱۵ هزار کشته و بیش از ۸ میلیون آواره و پناهنده برجای گذاشته است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا