اخبارجهان اسلامعربستان سعودیمرجعیت شیعه

هفته بزرگداشت بقیع، و محکومیت تخریب حرم مطهر ائمه بقیع علیهم السلام

چهارم تا دهم شوال، هفته بزرگداشت بقیع و محکومیت تخریب حرم مطهر ائمه بقیع علیهم السلام نام گذاری شده است.

آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی نیز چند سال پیش، روز هشتم شوال را “روز جهانی بقیع” نام گذاری کردند.

چهارم شوالِ هر سال، همزمان با آغاز هفته بزرگداشت بقیع و محکومیت تخریب حرم مطهر ائمه اطهار بقیع علیهم السلام، توسط سنی‌های تندروی وهابی، حزن و اندوه شیعیان آغاز می شود.

تَخریب بَقیع، اشاره به رویدادی دارد که پس از محاصره مدینه در ۱۳۴۴ هجری قمری روی داد و قبرستان بقیع و بقعه‌های آن به‌فتوای مفتیان مدینه، و توسط شیخ عبدالله بُلَیهد، قاضی‌القضاة سعودی ویران شد.

از جمله بارگاه چهار امام مسلمان: امام حسن، امام سجاد، امام باقر و امام صادق علیهم السلام در این هجوم تخریب گردیدند.

پس از اشغال مکه، وهابیان به سرکردگی «عبدالعزیز ابن سعود» به مدینه روی آوردند و پس از محاصره و جنگ با مدافعان شهر، سرانجام شهر پیامبر خدا را اشغال کرده و به تخریب قبور ائمه بقیع و دیگر قبور همچنین قبر ابراهیم فرزند پیامبر اکرم، قبور همسران آن حضرت، قبر ام‌البنین مادر حضرت اباالفضل العباس و قبر عبدالله پدر پیامبر و اسماعیل فرزند امام صادق و بسیاری قبور دیگر پرداختند.

تخریب بقیع، واکنش مردم و عالمان بسیاری را در ایران، عراق، پاکستان، شوروی سابق و دیگر نقاط جهان برانگیخت.

قبرستان بقیع پس از تخریب، به زمینی مسطح تبدیل شد، اما محل قبور چهار امام معصوم با سنگ‌هایی مشخص شده است.

تلاش‌های عالمان شیعه و همچنین دولت وقت ایران برای ایجاد سایبانی بر روی قبور ائمه بقیع و همچنین ساختن دیواری در اطراف قبور، به‌رغم موافقت اولیه دولت عربستان سعودی، هیچ‌گاه به نتیجه نرسید.

عالمان شیعه، علاوه بر اعتراض به تخریب بقیع، آثاری در نقد مبانی وهابیت و تخریب اماکن مقدس تألیف کرده‌اند؛ از جمله کتاب کشف الاِرتیاب، نوشته سید محسن امین و دعوة الهدی، نوشته محمدجواد بلاغی. گفته شده که وهابیان نخستین گروهی بوده‌اند که با اتکا به دیدگاه‌های دینی به تخریب اماکن مذهبی پرداخته‌اند.

«نخستین تخریب قبور مطهر ائمه بقیع به دست وهابیون سعودی در سال ۱۲۲۰ هجری یعنی زمان سقوط دولت اول سعودی‌ها توسط حکومت عثمانی روی داد، پس از این واقعه تاریخی – اسلامی با سرمایه‌گذاری مسلمانان شیعه و به کار بردن امکانات ویژه‌ای، مرقد‌های تخریب شده به زیباترین شکل بازسازی شد و با ساخت گنبد و مسجد، بقیع به یکی از زیباترین مرقد‌های زیارتی و در واقع مکان زیارتی – سیاحتی مسلمانان تبدیل شد.»

آیت الله العظمی سید صادق شیرازی نیز طی اظهاراتی که فایل صوتی آن در سایت و کانال رسمی دفتر معظم له منتشر شد، این جنایتِ شنیعِ ضد شیعی و ضد فرهنگی را به شدت محکوم کردند.

معظم له همچنین بر لزوم افزایش درخواست ها برای بازسازی حرم ائمه بقیع علیهم السلام تاکید فرموده و افزودند: تاثیر دردناک این جنایت هولناک کم نمی شود مگر اینکه این حرم مطهر دوباره ساخته شود و آثار تخریب، از بین برود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا