اخبارایرانجهان

نوروز و هیاهوی تصادف های مرگبار در ایران، سفرهای نوروزی روزانه ۵۰ قربانی و هزار مصدوم بر جا می گذارد

همه ساله با آغاز سفرهای نوروزی در ایران، طرح ویژه پلیس و دستگاه های امدادی و خدماتی برای کاهش تصادفات رانندگی اجرا می شود، اما متاسفانه علیرغم تمام هشدارها و آماده باش ها، همچنان ایام نوروز در ایران به دلیل افزایش تعداد سفرها، یکی از پر تصادف ترین ایام سال است.

حوادث جاده ای و مرگ ومیر ناشی از آن همواره پای ثابت صفحه حوادث رسانه ها در ایران بوده و هستند؛ اگرچه حوادث رانندگی در تمام روزهای سال اتفاق می افتد اما اخبار ناگوار این سوانح در تعطیلات نوروزی به واسطه سفرهای نوروزی افزایش می یابد و بعضا هم متاسفانه روزانه یک یا چند تصادف مرگ بار با میزان تلفات بالا را شاهد هستیم.

رئیس پلیس راهور ایران از کشته شدن ۷۴۰ نفر تاکنون در حوادث رانندگی در ایام نوروز خبر داد.

همچنین جانشین رئیس پلیس راه ایران، خبر از مصدوم شدن حدود ۱۲ هزار نفر در این تصادف ها داده است.

آمارها می گوید از سال ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۱ در مجموع ۳۵۱ هزار و ۹۹۶ نفر بر اثر تصادف ها و حوادث رانندگی در ایران جان خود را از دست داده اند و به نوعی می توان گفت در دو دهه گذشته یعنی از سال ۱۳۸۲ تا ۱۴۰۱ جمعاً ۴۰۵ هزار نفر در حوادث رانندگی ایران جان باخته اند.

این آمار دو برابر شهدای جنگ از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۷ که ۲۱۳ هزار و ۲۵۵ نفر بوده اند، می باشد.

این شرایط آنجا تاسف برانگیز تر می شود که مرگ ومیر ناشی از تصادف ها در ایران با آمار کل اتحادیه اروپا که شامل ۲۷ کشور و ۴۵۰ میلیون نفر جمعیت است، برابری می کند.

بابک محمودی رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر ایران به ایسنا گفته است: هر ساله حدود ۵۰ درصد ماموریت های امداد و نجات این سازمان در ایام نوروز، مربوط به حوادث و تصادفات جاده ای است که این مسئله می طلبد رانندگان توجه و دقت بیشتری به خرج دهند تا کمتر شاهد اتفاقات ناگوار در ایام نوروز باشیم.

به گفته وی در برخی تصادفات، به قدری به خودرو خسارات سنگین وارد شده است که نیروهای امدادی مجبور می شوند برای نجات جان سرنشینان، از ابزارهای مختلف برای بریدن قطعات مختلف خودرو استفاده کنند؛ زیرا در خوردوها دیگر قابل استفاده نیست.

جان شیرین، مهم ترین داشته انسان ها به حساب می آید اما سوانح جاده ای به راحتی می توانند مهم ترین داشته انسان ها را بگیرند، اگرچه مرگ و از دست دادن عزیزان بسیار جانکاه است اما مرگ تنها عارضه ناشی از حوادث جاده ای نیست و در این میان متاسفانه بسیاری هم در حوادث جاده ای دچار نقص عضو یا معلولیت می شوند.

به طوری که علی محمد قادری، رئیس سازمان بهزیستی ایران در آبان ماه سال گذشته در همین رابطه اعلام کرد که «سالانه ۳۰۰ هزار تصادف رانندگی در کشور رخ می دهد که به طور متوسط ۶۰ هزار معلول در سبد بهزیستی وارد می کند و این درحالیست که باید برای کسی که وارد سبد حمایتی و خدماتی بهزیستی می شود، شغل ایجاد کنیم و به بهداشت روحی و جسمی و خدمات پزشکی او توجه کنیم.»

حوادث جاده ای از عوامل مرگبار در ایران به حساب می آید، عدم توجه کافی به جلو در هنگام رانندگی که معمولاً در پی صحبت و استفاده از تلفن همراه صورت می گیرد، همچنین استعمال دخانیات و خوردن و آشامیدن در حین رانندگی از جمله مواردی است که باعث حواس پرتی راننده و در نهایت بروز تصادف می شود.

همچنین سرعت و سبقت غیرمجاز ناشی از عجله و شتاب هم از جمله مواردی است که منجر به وقوع تصادفات خونین در جاده ها شده و خانواده هایی را سوگوار و عده ای را مصدوم و معلول می کند.

رانندگی با حالت خستگی و خواب آلودگی از دیگر عوامل تصادف های جاده ای به حساب می آید؛ موضوعی که همواره توسط پلیس راهور گوش زد شده است.

متاسفانه برخی رانندگان فقط به زود رسیدن بدون توقف و استراحت فکر کرده و حتی از خواب خود می زنند غافل از اینکه در جاده به خصوص مسیرهای یکنواخت، چشم ها خسته شده و بعد از طی مسیر طولانی دچار خواب آلودگی شده و این امر می تواند حوادث جبران ناپذیری را در پی داشته باشد.

به طوری که پلیس توصیه اکید دارد که رانندگان پس از هر ۲ ساعت رانندگی، ۱۵ دقیقه استراحت کنند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا