اخبارجهانجهان اسلامعراق

سرگردانی زوار ایرانی در مرزها حاصل  ضعف مدیریت حاکمان ایران

طی روزهای اخیر پس از اوج گرفتن امواج خروشان زوار مشتاق ایرانی برای عزیمت به عتبات عالیات عراق جهت شرکت در مشایه اربعین و ازدحام جمعیت مشتاق در مرزهای زمینی شش گانه میان ایران و عراق ،مقامات ایرانی به بهانه های مختلف اقدام به بستن مرزها به مدت چند ساعت نمودند.

باز هم زیارت اربعین و بازهم باز و بسته شدن مکرر مرز از سوی حکومت ایران …

ماجرا این‌بار از آنجا آغاز شد که مسئول ستاد حکومتی اربعین ایران صبح جمعه 18 شهریور 1401 اعلام کرد که به دلیل نبود زیرساختها در عراق زوار در آنسوی مرز و در خاک عراق با مشکلاتی مواجه شده اند و در نتیجه پس از ساعتها جلسه، مقامات ایرانی تصمیم به بستن مرزها گرفتند حال آنکه بر پایه ی راستی آزمایی منابع خبری اخبار شیعه در کنار تمام ضعف و کاستی هایی که همیشه وجود داشته اما مواکب عراقی و مردم بویژه عشایر و روستانشینان عراقی با تمام وجود از زوار اربعین پذیرایی می کنند و این روند تفاوتی با گذشته نداشته است.

گزارشات متعدد همراه با ویدئوهایی که زوار آنرا روایت می کنند نشان می دهد که به یکباره سیاست حاکمان ایران کاهش میزان زائران به هر روش ممکن شده است و برای این منظور در مسیرهای منتهی به مرزها موانعی ایجاد شده و ابتدا سعی می کنند زائران را از رفتن به مرزها منصرف کنند. بلندگوهایی در مسیر زوار نصب شده و تلاش می کند با بزرگ نمایی مشکلات از میزان تعداد آنها بکاهد غافل از اینکه زائرانِ مشتاقِ زیارت اربعین آماده هستند که این مسیر را همراه با سختی ها و مشکلات پشت سر بگذارند و به وصال زیارت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام برسند و اتفاقا این سفر همراه با مشکلات و سختی هایش زوار اربعین را به مواسات با حضرت سید الشهدا علیه السلام و کاروان خانواده ایشان سوق می دهد.

روش دیگری که حاکمان ایران و مسئولان تصمیم گیر ایرانی برگزیده اند بستن مرزها به مدت چند ساعت و انتظار برای بازگشت زائران پس از زیارت به ایران، و مجددا بازکردن مرزها برای  ورود زائران جدید به خاک عراق است. این بستن وباز کردن چند ساعته و مکررِ مرزها شاید به بهانه در نظر گرفتن ظرفیت محدود پذیرش زوار در عراق باشد اما عملا نمی تواند مشکلات را حل کند و اتفاقا مشکلی به مشکلات مسیر زائران می افزاید.

علیرغم انتشار حجم گسترده ای از اخبار منفی خبرگزاری حکومتی فارس در ساعات اخیر خدمات به زوار را بهتر از سالهای قبل دانست و شرائط عمومی پیاده روی اربعین را عادی و طبق سالهای قبل گزارش داد .

آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی همواره در سخنرانی های خود از جمله در جمع مبلغین در آستانه ماه‌های محرم و صفر به حکومت‌ها و حتی خیرین و تجار و سرمایه گذاران توصیه داشته اند که در تجهیز مسیر مشایه اربعین و ایجاد زیرساختهای مورد نیاز بویژه ساخت هتل و حتی اختصاص پروازهای مجانی برای سفر اربعین مشارکت داشته باشند. لازم به یادآوری است که اِعمال سیاست نادرست باز و بسته کردن مرزها برای کاهش میزان زائران اربعین در سالهای پیش از کرونا نیز اتفاق افتاده است و این اقدام مقاماتِ ایرانی نشاندهنده ناکارآمدی و ضعف مدیریت ایشان است و پرسش میلیون ها زائر مشتاق همچنان بی پاسخ گذاشته می شود که چرا پس از سالها هنوز برای حل مشکلات این سفر زیارتی چاره ای اساسی اندیشیده نشده و مقامات ایرانی با اقدامات موقت و روبنایی، تنها به فکر رفع تکلیف هستند!؟

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا