اخبارجهانجهان اسلامعراق

۲۳ محرم سالگرد اولین بمب گذاری در حرم امامین عسکریین به‌دست سنی های تندرو و عوامل وهابی

مرقد امام هادی امام دهم و فرزندش امام حسن عسکری امام یازدهم که زیارتگاه شیعیان است در شهر سامرا واقع شده است.

اما این مکان مقدس چندین بار از سوی دشمنان اهل بیت در طول تاریخ مورد هجوم و هتک حرمت واقع شده است.

در روز ۲۳ محرم سال ۱۴۲۷ هجری قمری اولین بمب گذاری در این حرم مطهر به‌دست سنی های تندرو و عوامل وهابی صورت گرفت و البته بعدها این اقدام هتاکانه تکرار شد.

حرم مطهر امامین عسکریین ، امام هادی و امام حسن عسکری سلام الله علیهما در سامرا طی دو مرحله به‌دست سنی های تندرو و عوامل وهابی در سال‌های ۱۳۸۴ و ۱۳۸۶ هجری شمسی منفجر و بخش هایی از آن تخریب شد.

این اقدام موهن ، واکنش مراجع معظم تقلید و هم چنین شیعیان را در مناطق مختلف جهان در پی داشت و علاوه بر آن بسیاری از شخصیت ها و مراکز بین المللی ، آن را محکوم کردند.

در اولین اقدام تروریستی توسط سنی های تندرو و عوامل وهابی، حرم امامین عسکریین در سال ۱۳۸۴ شمسی ، با کار گذاشتن مواد منفجره در داخل حرم مطهر ، تخریب شد.

ساعت حدود هفت صبح برخی از سنی های تندرو و عوامل وهابی‌ ، با پوشیدن لباس نیروهای تکاور عراقی وارد حرم مطهر شده و خادمان حرم امامین عسکریین را در یکی از صحن‌های حرم زندانی و مواد منفجره همچون TNT در داخل حرم قرار دادند و محل را ترک‌کردند و سپس حرم مطهر سامرا تخریب شد.

با توجه به حجم بالای مواد منفجره که حدود ۲۰۰ کیلوگرم تخمین زده می شد ، پوشش آجری و طلاکاری گنبد و کاشی‌کاری دیوارهای گنبد حرم امامین عسکریین فرو ریخت و حتی برخی مصالح تا شعاع نیم کیلومتری اطراف حرم پرتاب شد ، با این وجود، پایه‌های گنبد و بدنه اصلی آن ، به دلیل استحکام بالا سالم ماند و مشکلی برای آن ایجاد نشد.

پس از این اقدام تروریستی، مراجع معظم تقلید سه روز عزای عمومی اعلام کرده و بازارها تعطیل شدند ، برخی از مردم نیز از شهرهای مختلف عراق به سوی سامرا حرکت کرده و در خانه امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به عزاداری پرداختند.

مدتی حرم مطهر در سامرا بسته شد و زائران و مشتاقان این حرم مطهر امکان تشرف به این مکان مقدس را نداشتند.

البته سنی های تندرو و عوامل وهابی‌ به این تخریب و اقدام تروریستی اکتفا نکرده و ۲۷ جمادی‌الاول سال ۱۴۲۸ قمری همزمان با ۲۳ خرداد سال ۱۳۸۶ برای دومین بار اقدام به بمب‌گذاری در حرم مطهر کردند.

آن ها ، این بار دیگر لباس تکاوران عراقی یا نیروهای خودی را به تن نکرده و به یک باره به سوی خادمان حرم مطهر حمله ور شده و پس از درگیری با خادمان حرم مطهر ، صدای مهیبی از سوی حرم شنیده شد که در ابتدا گلدسته ی سمت چپ و پس از آن گلدسته ی سمت راست به صورت کامل تخریب شد.

گفتنی است که نیروهای تندروی سنی داعش هم در ۱۶ خرداد سال ۱۳۹۳ نیز قصد حمله و‌ تخریب حرم امامین عسکریین را داشتند که با مقاومت مردم و نیروهای امنیتی ، این حمله خنثی و با شکست این دشمنان اهل بیت علیهم السلام همراه شد.

انگیزه سنی های تندرو و عوامل وهابی از تخریب حرم امامین عسکریین را علاوه بر دلایل سیاسی ، بایستی ناشی دلایل مذهبی نیز دانست ، چرا که در جنبه سیاسی این حرکت ، برآورده شدن اهداف شوم کشورها و پشتیبانان اصلی این گروه ها تامین می شد ، و در جنبه مذهبی آن ، این اقدام تروریستی به عقاید وهابیان درباره زیارت و بنای بر قبور برمی‌گردد.

ابن‌ تیمیه احداث بنا بر قبور را حرام و تخریب آنها را واجب می‌داند ، و وهابیان با همین انگیزه و استناد به فتوای مفتیان خود در سال ۱۳۴۴ هجری قمری همه آثار تاریخی قبرستان بقیع از جمله حرم های مطهر امام حسن مجتبی، امام سجاد، امام محمد باقر ، و امام جعفر صادق علیهم السلام را ویران کردند ، البته باید این نکته را متذکر شد که اعتقادات وهابیان در این باره ، برخلاف دیدگاه همه مسلمانان است.

پس از این ویرانی‌ها، شیعیان جهان بلافاصله با هدایای نفیس و کمک‌های نقدی، آمادگی خود را برای بازسازی حرم مطهر در سامرا اعلام کردند و کار بازسازی، آغاز شد و سال ۱۳۹۴ شمسی به پایان رسید.

در حرم امامین عسکریین در شهر سامرا قبور مطهر دو امام شیعیان، امام هادی و امام حسن عسکری سلام الله علیهما واقع شده است ، همچنین حضرت نرجس خاتون مادر امام زمان ، حضرت حکیمه خاتون دختر امام جواد نیز در این مکان مقدس مدفون هستند ، و علاوه بر آن حضرت سمانه مادر امام هادی و حضرت سوسن ملقب به سلیل یا حدیث مادر امام حسن عسکری و شمار دیگری از خاندان اهل بیت علیهم السلام هم در حرم امامین عسکریین در سرداب و در نزدیکی ضریح مطهر مدفون هستند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا