اخبارایرانجهان

سازمان حقوق بشر ایران: طی ۱۳ سال اخیر ۷۰ کودک ‌مجرم زیر سن قانونی در ایران اعدام شده‌ اند

ایران یکی از کشورهایی‌ست که بیش از تمام کشورهای دیگر، مجازات اعدام را برای نوجوانان اجرا می‌کند، آمارهای موجود نشان می‌دهند که ۷۰ درصد از اعدام‌های کودکان طی سه دهه اخیر در دنیا در ایران انجام شده است.

سازمان حقوق بشر ایران مستقر در نروژ اعلام کرده است که دست‌کم ۷۰ کودک زیر سن قانونی ‌مجرم بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳ در این کشور اعدام شده‌ اند.

سازمان حقوق بشر ایران دو روز پیش با انتشارگزارشی نوشته است که مقام‌های ایرانی در سال ۲۰۲۳ دو کود‌ک ‌مجرم زیر سن قانونی را اعدام کرده‌ اند.

به گفته این سازمان، ایران یکی ‌از کشورهایی است که هنوز کودکان مجرم زیر سن قانونی در آن به اعدام محکوم می‌‌شوند و بیش از هر کشور دیگری در جهان مجازات اعدام برای این افراد در آن ‌اجرا می‌شود.

براساس این گزارش، در سال ۲۰۲۱ دست‌کم ۸۵ کودک‌ مجرم زیر سن قانونی در زندان‌های ایران در صف اعدام قرار داشتند.

حکومت ایران تا کنون در این مورد ابراز نظر نکرده است.

این در حالی است که چندی پیش، هم سازمان حقوق بشر ایران و سازمان فرانسوی موسوم به «باهم علیه مجازات اعدام» گزارش مشترکی در مورد اجرای احکام اعدام در ایران گزارش مشترک منتشر کردند.

طبق گزارش یاد شده، حکومت ایران در سال ۲۰۲۳ میلادی دست‌کم ۸۳۴ نفر را اعدام کرده است.

گزارش سازمان حقوق بشر ایران در حالی منتشر شده که مراجع تقلید مستقل شیعه در مورد اجرای حدود الهی برخی شرایط لازم را مطرح کرده اند.

آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی در یکی از نشست های علمی خود فرموده اند: اجرای حدود نبایستی موجب نفرت مردم شود، در غیر این صورت اجرای آن جایز نیست، و این شرط اجرای حدود است، و علاوه بر آن از مسلّمات است که در سیره رسول اکرم و امیرالمومنین بوده است، و شامل هر حدی در هر جا و هر زمان می باشد.

معظم له با اشاره به سیره رسول اکرم صلی الله علیه و آله و امیرالمومنین صلوات الله علیه در خصوص اجرای حدود فرمودند که پیامبر اکرم و امیرالمومنین نه در صدها بلکه هزاران مورد، از اجرای حدود صرف نظر کردند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا