اخبارافغانستانجهان

صدور اولین قطعنامه سازمان ملل متحد علیه طالبان

بیش از یک سال از زمان روی کار آمدن سنی های تندروی طالبان می گذرد و تاکنون هیچ کشوری در جهان آنها را به رسمیت نشناخته است.

در همین حال اولین قطعنامه سازمان ملل متحد علیه طالبان نیز صادر شد.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه‌ای گفته که حکومت طالبان در افغانستان در صورت عدم رعایت حقوق بشر، حقوق زنان و تشکیل دولت فراگیر به رسمیت شناخته نخواهد شد.

این اولین قطعنامه سازمان ملل متحد در مورد وضعیت افغانستان از زمان تسلط طالبان بر این کشور در 15 آگست 2021 میلادی است.

سازمان ملل متحد در این قطعنامه همچنین از حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان و تداوم خشونت در این کشور، ابراز نگرانی کرده است.

زابا کروسی، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل در این جلسه، زندگی مردم در افغانستان تحت تسلط طالبان را شبیه «آخرالزمان» توصیف کرد.

او در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل در مورد افغانستان گفت: جرایم سازمان یافته و سازمان‌های تروریستی بار دیگر در حال رشد‌اند. افغانستان با چالش‌های پیچیده و درهم تنیده‌ای روبه‌روست، طالبان نشان داده که یا قادر نیست یا نمی‌خواهد این چالش‌ها را حل کند.

وی افزود: فراتر از وضعیت فاجعه بار انسانی و حقوق بشری، حالا این کشور «غرق هروئین و تریاک» شده و در میان بحران اقتصادی، مواد مخدر بزرگ ترین بخش اقتصاد این کشور  شده است.

این قطعنامه در حالی صادر شده که کشورهای غربی و مقامات سازمان ملل به تعامل خود با طالبان ادامه می‌دهند و هیچ‌گونه فشاری بر این گروه برای رعایت حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان و حقوق گروه‌های قومی و مذهبی، وارد نکرده‌اند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا