آفریقااخبارجهان

با وجود درخواست برای آتش بس، نزاع در سودان میان طرف های درگیر آغاز شد

بنا بر گزارش های دریافتی، علیرغم درخواست برای برقراری آتش بس در ماه مبارک رمضان، درگیری بین ارتش سودان و گروه شبه نظامی نیروهای پشتیبانی سریع (RSF) مجددا در روز دوشنبه در خارطوم پایتخت این کشور رخ داد.

سودان از آوریل ۲۰۲۳ درگیر جنگ بین ارتش و گروه شبه نظامی RSF است.

علیرغم درخواست برای برقراری آتش بس در ماه مبارک رمضان از سوی دبیر کل سازمان ملل متحد و شورای امنیت، درگیری بین ارتش سودان و گروه شبه نظامی نیروهای پشتیبانی سریع (RSF) مجددا در روز دوشنبه در خارطوم پایتخت این کشور ادامه داشت.

به گفته شاهدان عینی، نیروهای ارتش به مواضع نیروهای RSF در جنوب و شرق خارطوم و شمال شهر بحری حمله کردند.

همچنین درگیری بین دو طرف در امدورمان در غرب خارطوم گزارش شده است.

ارتش سودان مدعی است که نیروهایش، هفت خودروی نظامی و دو کامیون نفتی متعلق به نیروهای RSF را در شمال بحری منهدم کرده اند.

بر اساس گزارش های دریافتی چندین جنگجوی گروه شبه نظامی نیروهای پشتیبانی سریع (RSF) در این حمله کشته شدند.

هیچ اظهارنظری از سوی گروه های شبه نظامی در مورد این بیانیه صورت نگرفته است.

گفتنی است که شورای امنیت سازمان ملل متحد، روز جمعه خواستار توقف فوری درگیری ها در سودان در ماه رمضان شد که قرار بود از روز دوشنبه آغاز شود، و دبیر کل سازمان ملل هم خواستار احترام به ارزش های این ماه شده و توصیه به آتش بس میان طرف های درگیر در سودان نموده بود.

پیش‌نویس قطعنامه‌ای که توسط بریتانیا صادر شد، همچنین از همه طرف‌های درگیر خواسته بود تا از طریق گفتگو به دنبال راه‌حلی پایدار برای خاتمه جنگ و درگیری باشند.

سودان مدتی است که درگیر جنگ بین ارتش به رهبری ژنرال عبدالفتاح برهان، که رئیس شورای حاکمیتی حکومت نظامی است، و گروه شبه نظامی نیروهای پشتیبانی سریع (RSF) شده است.

بر اساس آمار سازمان ملل، در این درگیری ها که در آوریل ۲۰۲۳ آغاز شد، حداقل ۱۳ هزار و نهصد نفر کشته و بیش از هشت میلیون نفر آواره شده اند.

لازم به ذکر است که تاکنون چندین توافق آتش‌بس با میانجیگری عربستان سعودی و میانجی‌های آمریکایی در پایان دادن به خشونت ها در سودان شکست خورده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا