آمریکااخبارجهان

تصمیمی که تاریخی توصیف شده است ، سازمان ملل خواستار آتش بس فوری بشردوستانه در غزه شد

مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اکثریت قاطع، قطعنامه غیرالزام‌آوری را به تصویب رساند که طی آن خواستار آتش‌بس فوری بشردوستانه در غزه است.

مجمع عمومی سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌ای خواستار آتش‌بس انسان‌دوستانه فوری در غزه شد. این قطعنامه که لازم‌الاجرا نیست و جنبه سیاسی دارد، با ۱۵۳ رای موافق، ۱۰ رای مخالف و ۲۳ رای ممتنع تصویب شد.

کاری که شورای امنیت سازمان ملل تاکنون موفق به انجام آن نشده است و همین امر فشار بر اسرائیل و واشنگتن را افزایش می دهد ، آمریکا و اسرائیل با این قطعنامه مخالفت کرده اند.

واشنگتن در مجمع عمومی حق وتو ندارد و هفته گذشته از آن علیه قطعنامه مشابهی در شورای امنیت استفاده کرد ، قطعنامه های مجمع عمومی الزام آور نیستند، اما وزن سیاسی دارند و نظر جهانی را درباره جنگ بیان می کنند.

این قطعنامه در پاسخ به دعوت بی‌سابقه‌ ی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد صورت گرفت که با ارسال نامه‌ای با استناد به ماده ۹۹ منشور سازمان ملل ، ضمن اظهار نگرانی از ایجاد تهدید برای صلح و امنیت بین‌المللی ، مجددا بر درخواست‌های قبلی خود برای استقرار آتش‌بس تاکید کرده و هشدار داده بود که نظم عمومی در غزه «به‌دلیل شرایط ناامیدکننده آن به زودی و به‌طور کامل با فروپاشی روبرو خواهد شد».

قطعنامه مجمع عمومی خواستار «آتش بس فوری بشردوستانه» شده است ، و به محافظت از غیرنظامیان و ایجاد دسترسی بشردوستانه و آزادی فوری و بدون قید و شرط همه گروگان ها تاکید دارد.

حماس با استقبال از قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل برای آتش‌بس در غزه، از جامعه جهانی خواست اسرائیل را تحت فشار بگذارد تا به این قطعنامه عمل کرده و عملیات در غزه را متوقف کند.

ریاض منصور، سفیر فلسطین در سازمان ملل متحد نیز به نوبه خود این قطعنامه را «تاریخی» توصیف کرد ، وی پس از صدور این قطعنامه به خبرنگاران گفت: «امروز یک روز تاریخی از نظر پیام قوی مجمع عمومی بود ، این وظیفه جمعی ماست که تا پایان این تجاوز علیه مردم خود به تلاش خود در این راه ادامه دهیم.»

اسامه عبدالخالق سفیر و نماینده دائم مصر در سازمان ملل نیز در سخنانی گفت: شرایط در غزه خطرناک است و پیامدهای زیادی بر امنیت و صلح جهانی به دنبال خواهد داشت و تنها راه نجات جان غیرنظامیان در غزه آتش‌بس فوری است.

او هشدار داد: ادامه جنگ در غزه، منطقه را به سوی یک جنگ تمام عیار پیش می‌برد. سفیر مصر با انتقاد از حامیان رژیم اسرائیل گفت: حامیان اسرائیل استانداردهادر قبال بحران غزه استانداردهای دوگانه و سیاست یک بام و دو هوا را دنبال می کنند.

امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سخنانی پس از تصویب این قطعنامه گفت: «مخالفت آشکار ایالات متحده با آتش بس، به معنای تجویز جنگ، خشونت و در نهایت مرگ بیشتر برای کودکان و زنان در غزه است.»

ایروانی در ادامه گفت :وضعیت روی زمین تمامی عوامل خطر برای نسل کشی و تعاریف مندرج در ماده دوم کنوانسیون پیشگیری و مجازات جنایت نسل کشی را داراست که مسئولیت جلوگیری و جلوگیری از وقوع آن را بر عهده همه کشورهای عضو است.

گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، در نشست مجمع عمومی نیز گفت: همه می‌دانند اگر روسیه، چین یا ترکیه به جای اسرائیل بودند، با حماس چه برخوردی می‌کردند. حماس مرتکب جنایات وحشتناکی شده و کسانی که خواستار آتش‌بس هستند به حماس امکان می‌دهند، بیشتر دوام آورده و جنایت‌های بیشتری انجام دهد.

وزارت خارجه اتریش «کمبود اراده سیاسی» مجمع عمومی سازمان ملل را برای مسئول شناختن حماس در حمله ۱۵ مهر به اسرائیل، «شرم‌آور» خواند و گفت اتریش به همین دلیل به قطعنامه این مجمع برای آتش‌بس فوری در غزه رای مخالف داد.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل، پیش از رای‌گیری مجمع عمومی در روز سه‌شنبه ۲۱ آذر، گفت واشینگتن با بخش‌هایی از قطعنامه مجمع عمومی، از جمله تاکید آن بر لزوم رسیدگی فوری به وضعیت انسانی در غزه و آزادی گروگان‌ها از اسارت حماس، موافق است.

مقامات بهداشتی غزه تحت کنترل حماس می‌گویند که تعداد کشته‌شدگان حمله اسرائیل در واکنش به حمله اولیه حماس در روز پانزدهم مهر، از ۱۸ هزار نفر فراتر رفته است.

جو بایدن سه‌شنبه ۲۱ آذر هشدار داد:‌ «اسرائیل با بمباران بی‌رویه غزه حمایت جامعه بین‌المللی را از دست می‌دهد.»

او از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل خواست، «دولت تندروی» خود را تغییر دهد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا