آفریقااخبارجهان

هفتمین سالگرد “جنایت زاریا” و شهادت هزار شیعه در نیجریه

منابع محلی اعلام کردند که شیعیان نیجریه، هفتمین سالگرد حمله ارتش این کشور به شیعیان، که به “جنایت زاریا” معروف است را برگزار کردند.

در آن جنایت وحشیانه، دست کم هزار تن از شیعیان که در مراسم عزاداری در شهر زاریا شرکت کرده بودند، به شهادت رسیدند.

گفتنی است، شیعیان نیجریه امسال از فضای مجازی برای زنده کردن یاد و خاطره آن حوادث تلخ استفاده کردند و تعداد زیادی پست، عکس، پوستر، هشتگ و دیگر مطالب در این مورد را منتشر کردند و خواهان رسیدگی به پرونده آن جنایت  شناسایی عاملان آن و محاکمه و مجازات آنها شدند تا عدالت برقرار شود.

یکی از اصلی ترین انتقادهای موجود، عدم دخالت و اقدام “محمدبوهاری” رییس جمهور نیجریه برای تحقیق، بررسی و شناسایی عاملان جنایت زاریا بوده که این خود به نوعی پایمال شدن حقوق بشر در این کشور به شمار می رود.

نکته تعجب برانگیز در آن جنایت این بود که ارتش نیجریه تعداد کشته شدگان را تنها هفت نفر اعلام کرد اما عکس ها و ویدئوهای موجود و شاهدان عینی، اعداد و ارقام دیگری را نشان می داد. 

در همین راستا سرکار خانم “چیدی اودینکالو” فعال حقوق بشر و وکیل دادگستری نیجریه طی اظهاراتی در این باره، آنچه که بر سر شیعیان در آن روز اتفاق افتاد را جنایت کبری نامید و گفت: امیدوارم مرتکبین آن جنایت هیچ گاه در سلامت و امنیت به سر نبرند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا