اخبارجهانجهان اسلام

سالروز ارتحال سلطان الواعظین شیرازی مولف کتاب شب های پیشاور

یکی از عالمان و شخصیت‌های مشهور قرن حاضر، مرحوم سیدمحمد سلطان الواعظین شیرازی است که در وعظ و خطابه و منبر و مناظره، بسیار چیره‌دست و استاد بود.

کتاب شب‌های پیشاور که نگارش جلسات مناظره او با برخی از علمای اهل تسنن در شهر پیشاور است، از آن زمان بسیار مورد توجه اهل فن قرار گرفته است.

سيد محمد موسوی اشرفی معروف به سلطان الواعظين شیرازی فرزند سیدعلی اکبر اشرف الواعظین از روسا و بزرگان سادات شهر شیراز، اندیشمند، خطیب و از علمای شیعه قرن ۱۴ بود که در ذیقعده ۱۳۱۴ قمری مطابق با فروردین یا اردیبهشت ۱۲۷۶ شمسی در تهران متولد شد.

وی از محضر علمایی چون آیات عظام شیخ عبدالکریم حائری، سید محمد حجت، سید محمدتقی خوانساری، محمدعلی شاه‌آبادی، دانش آموخت، و بیشتر عمر خویش را صرف تبلیغ، وعظ، خطابه و تالیف نموده و سفرهای تبلیغی به کشورهای مختلف داشت.

سلطان الواعظین سفرهای تبلیغی متعددی به کشورهای مختلف از جمله هندوستان، مصر، اردن و فلسطین داشت و در مناظره های مختلفی با گروه‌های مسلمان و غیرمسلمان شرکت کرد.

بر اساس برخی نقل‌ها در مناظره ی او با برهمائیان، گاندی رهبر سیاسی‌-معنوی هند نیز در جلسه مناظره شرکت کرد.

او تالیفات بسیاری دارد که مهم‌ترین آنها کتاب شب‌های پیشاور است، این کتاب مشروح مذاکره و مناظره او در طول ۱۰ شب با بعضی از علمای اهل تسنن در پیشاور پاکستان می‌باشد.

در این کتاب، اهم موضوعات مورد اختلاف مطرح شده و با استدلالی قوی و با استفاده کامل از منابع روائی و تاریخی اهل تسنن، مبانی و معتقدات شیعه را به اثبات رسانده است.

این کتاب در عین این‌که مطالب دقیق و تخصصیِ اختلافی را آورده است، با نثری شیوا و روان برای همه اقشار علمی قابل استفاده می‌باشد، مطالعه دقیق آن به خصوص برای جوانان، باعث تحکیم مبانی مذهبی و روشن شدن عقاید حقه شیعه می‌گردد.

فایل صوتی نمایش رادیویی شب‌های پیشاور که در ایران تولید شده و از رادیو پخش شده در اینترنت موجود بوده و قابل دانلود است.

در کویت یک سریال بر اساس این کتاب تولید و پخش شده‌است.

همچنین کتاب شبهای پیشاور به چند زبان از جمله به عربی در لبنان به وسیله مؤسسه البلاغ در بیروت تحت عنوان «لیالی بیشاور» و توسط حامد قوینلان و چارلز علی کامپبل به انگلیسی و علاوه بر آن به ترکی و فرانسه ترجمه شده‌است.

گروه رستگاران از دیگر آثار سلطان الواعظین شیرازی، کتابی است که در دو جلد قطور به چاپ رسیده است، موضوعات این کتاب نیز مانند شب‌های پیشاور، بیشتر حول محور اثبات حقانیت شیعه است.

مؤلف در جلد دوم این کتاب به پاسخ نوشته‌های شهرستانی در ملل و نحل و رد ادعاهای او در مورد شیعه می‌پردازد، وی سپس تفاوت‌های گوناگون شیعه و سنی را به اختصار تشریح کرده و عقاید آن‌ها را مطرح می نماید، او بخش پایانی جلد دوم در عقاید شیعیان را، با اتکا به مبانی قرآن و حدیث اثبات می‌کند.

صد مقاله سلطانی اثر دیگر این عالم بزرگوار شیعی است که همانگونه که خود در مقدمه ی آن گفته است: این کتاب مجموعه صد مقاله‌ای است که آن‌ها را پیرامون تورات، انجیل و قرآن کریم، برای درج و چاپ در نشریه دینی پرچم اسلام نگاشته و مقالات مزبور از این نشریه جمع‌آوری شده و پس از تدوین و به وسیله خود مؤلف به چاپ رسیده است.

سلطان الواعظین حدود پنجاه مقاله اول را به بررسی تحریف‌های صورت گرفته در تورات و انجیل اختصاص داده است، و حدود پنجاه مقاله دیگر را نیز در اثبات مراتب اعجاز و حقانیت قرآن کریم نگاشته که در نوع خود اثر ارزشمندی بشمار می‌رود.

عقاید سلطانی در یک جلد، سرادقات سلطانی در صفات و علائم مؤمنین در ۴ جلد، فضایح الصوفیه در حالات و مناشی پیدایش اهل تصوف، مجموعه سلطانی به صورت کشکول در ۱۲ جلد، توحید سلطانی در معرفت الهی و صفات ثبوتیه و سلبیه، در ۲ جلد، معراجیه در بیانِ دلایل عقلیه و نقلیه بر اثبات معراج جسمانی، راهنمای اهل توحید در صفات و شرایط نبوت و راهنمایان توحید در دو جلد، المآل البینه در اثبات وجود امام عصر علیه‌السلام، راه سعادت در تشریح ساختار معنوی انسان (اخلاق و صفات حمیده) در ۲ جلد، حکمت الهی، کتاب حدیث در دو جلد، اثبات الحج در شرایط و صفات امامت و حالات ائمه اطهار در ۲ جلد، از جمله تالیفات دیگری سلطان الواعظین شیرازی است که متاسفانه به زیور طبع آراسته نشده است.

سلطان الواعظین در ده سال پایانی عمر به دلیل بیماری قلبی از منبر منع و خانه‌نشین شد، تا اینکه در ۲۰ شعبان ۱۳۹۱ هجری قمری برابر با ۱۹ مهر ۱۳۵۰ هجری شمسی در تهران در سن ۷8 سالگی درگذشت.

پیکرش به قم منتقل شد و در مقبره ابوحسین قم که مزار برخی از علمای بزرگ شیعه از جمله مرحوم آیت الله العظمی سید کاظم شریعتمداری نیز در آنجا قرار دارد، به خاک سپرده شد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا