اخبارجهانجهان اسلام

نیمه شعبان سالروز ولادت باسعادت بقیة الله الاعظم منجی عالم بشریت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف

نیمه شعبان، میلاد بزرگ شخصیتی است که بر پا کنندۀ عدالت است، امامی که جهان انتظارش را می‌کشد و زادروز میلادش، بشارتی روح‌پرور برای همه شیفتگان عدالت و مستضعفانی است که چشم به راه آمدنش هستند.

محمد بن حسن عسکری مشهور به حضرت مهدی ، امام زمان و حجت بن الحسن ، دوازدهمین و آخرین امام و پیشوای مسلمانان جهان هستند که در نیمه شعبان سال ۲۵۵ هجری قمری به دنیا آمدند.

از لقب های مشهور آن حضرت علاوه بر «مهدی»، می توان به «قائم»، «حجت»، «امام عصر» و «بقیه الله» اشاره کرد.

آن حضرت تنها فرزند امام حسن عسکری و حضرت نرجس خاتون سلام الله علیهما می باشند.

در برخی روایات، شب نیمه شعبان پس از شب قدر برترین شب‌ها دانسته شده است، گروهی از شیعیان در این شب به شب زنده‌داری و اعمال مذهبی مشغول می‌شوند، و برخی از اهل تسنن و طریقت‌های تصوف نیز به فضیلت این شب معتقدند.

جشن نیمه شعبان از جشن‌های بزرگ شیعیان است که به مناسبت میلاد حضرت مهدی برگزار می‌شود، در ایران، مسجد جمکران و در عراق، حرم سید و سالار شهیدان در شهر مقدس کربلا محل تجمع شیعیان در نیمه شعبان است.

در مشایه نیمه شعبان، انبوه زائران، موکب ها و کاروان های متعدد با پای پیاده مسیر شهرهای مختلف را به سمت کعبه دلها به مناسبت ولادت امام منتظر عجل الله تعالی فرجه الشریف طی می کنند.

موج سیل آسایی از زائران به ویژه جوانان از استان های مختلف عراق و هم چنین از شیعیان سراسر دنیا به سمت شهر مقدس کربلا برای شرکت در مراسم بزرگداشت زیارت بزرگ شعبانیه حرکت می کنند.

این مشایه با تصاویری از وفاداری خالصانه، عشق، اخلاص، فداکاری و برادری همراه بوده که شیعیان مشتاق و حسینی را در صحن و سرای حسینی گرد هم می آورد.

جشن‌های نیمه شعبان توسط شیعیان بحرین، یمن، مصر، لبنان و سوریه و هند و نیز در سراسر دنیا برگزار می‌شود.

دوره امامت آن حضرت پس از شهادت پدر بزرگوارشان امام حسن عسکری در سال ۲۶۰ هجری قمری آغاز شد.

شیعیان معتقدند، آن حضرت همان مهدی موعود می باشند که پس از دوره طولانی غیبت، ظهور خواهند فرمود و به همراه یارانشان حکومتی جهانی برپا می‌سازند و دنیا را که پر از ظلم و ستم شده، آکنده از عدل و داد می‌نمایند.

در روایات اسلامی، بر انتظار فرج تأکید زیادی شده و شیعیان این روایات را به‌معنای انتظار ظهور امام زمان می‌دانند.

مفسران شیعه بر اساس روایات، پاره‌ای از آیات قرآن را اشاره به حضرت مهدی دانسته‌اند.

احادیث بسیاری نیز درباره امام زمان، زندگی و غیبت و حکومت آن حضرت نقل شده است.

اهل‌تسنن شخصی با نام مهدی را منجی آخرالزمان دانسته و او را از نسل پیامبر اکرم تلقی نموده‌اند، ولی بسیاری از آنها معتقدند که او در آینده متولد خواهد شد.

در این میان برخی از علمای اهل‌ تسنن همچون سبط ابن‌جوزی و ابن‌طلحه شافعی، همانند شیعیان معتقدند که مهدی موعود همان فرزند امام حسن عسکری علیه السلام است.

ادعیه و اذکار فراوانی برای ارتباط با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در عصر غیبت مانند دعای فرج، دعای عهد، دعای ندبه، زیارت آل‌یاسین و نماز امام زمان نقل شده است.

برخی از احادیث، دیدار با امام زمان در عصر غیبت را ممکن دانسته‌اند و بعضی از عالمان شیعه حکایت‌هایی از دیدار برخی افراد با آن حضرت را ذکر کرده‌اند.

اماکن متعددی از جمله سرداب غیبت در سامرا، مسجد سهله در کوفه و مسجد جمکران در قم به امام زمان منسوب شده است.

دعای نُدبه از دعاهای مشهور با موضوع اِستِغاثه (زاری و کمک‌خواستن) از امام زمان و تأسف خوردن بر غیبت آن حضرت است، و سید ابن طاووس در کتاب اقبال الاعمال آن را به امام صادق نسبت داده و خواندنش را مستحب دانسته است.

خواندن دعای ندبه را در عید فطر، عید قربان، عید غدیر و روز جمعه مستحب دانسته‌اند.

حضرت مهدی وارث همه ی انبیاء و اولیاء و عصاره ی فضیلت های همه آنان می باشند.

ایام حمل و ولادت آن حضرت چون تولد حضرت ابراهیم و حضرت موسی مخفیانه بوده است.

امامت آن حضرت مانند نبوت حضرت عیسی و حضرت یحیی و امامت امام جواد و امام هادی در کودکی آغاز شده است.

عمر آن حضرت چون حیات حضرت آدم ، حضرت نوح و حضرت خضر طولانی است.

غیبت آن امام بزرگوار همانند غیبت حضرت ادریس و حضرت صالح و حضرت ابراهیم و حضرت یوسف و حضرت موسی است.

جوان زیستی ایشان به حضرت یونس شبیه است.

صبر آن حضرت بر تنهایی و مشکلات عصر غیبت، چون صبر حضرت ایوب است.

مرحوم شیخ صدوق نقل می کند، وقتی امام زمان ظهور کنند در حالی که به دیوار کعبه تکیه داده اند ابتدا این آیه را قرائت خواهند فرمود: “بَقیة اللّه خیر لَکُمْ اِنْ کُنْتم مومنین” بقیه اللّه برای شما بهتر است اگر اهل ایمان باشید.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا