آمریکااخبارجهانیمن

حمله نظامی پنجشنبه شب آمریکا و انگلیس به یمن ، آمریکا بار دیگر مواضع حوثی‌ها را در بامداد شنبه هدف قرار داد

ایالات متحده و بریتانیا پنجشنبه شب در عملیاتی که نخست‌وزیر بریتانیا آن را «محدود و لازم» و رئیس‌جمهوری آمریکا آن را «پاسخ مستقیم به حمله‌های حوثی‌ها در دریای سرخ» خوانده است، به مواضع شبه‌نظامیان حوثی در حدیده و حجه در یمن حمله کردند.

به گزارش سی‌ان‌ان، آمریکا و نیروهای ائتلاف به رهبری آن پنجشنبه شب طی عملیاتی با به کارگیری بیش از ۱۵۰ مهمات هدایت‌شونده دقیق، به ۶۰ هدف در ۲۸ مقر شبه نظامیان حوثی در سراسر یمن حمله کردند.

به گزارش آسوشیتدپرس، آمریکا در این حملات علاوه بر پرتاب موشک‌های توماهاوک از ناوشکن‌ها، با جنگنده‌های خود بیش از ده‌ مقر حوثی‌ها را در یمن بمباران کرد.

بر اساس گزارش برخی از رسانه ها نیروهای آمریکایی و بریتانیایی به اهدافی در شهرهای تعز، حدیده، صنعا، صعده و ذمار حمله کردند ، آمریکا و بریتانیا همچنین در این حملات که از دریا و آسمان انجام شد، مراکز لجستیکی و پدافند هوایی حوثی‌ها هدف قرار دادند.

رسانه ها همچنین به حمله‌های متقابلی از سوی حوثی‌ها اشاره کرده اند که هنوز به‌طور رسمی تایید نشده است.

بنابر گزارش‌ها، نیروهای آمریکایی ناحیه زبید در جنوب بندر حدیده و همچنین مواضعی در نزدیکی فرودگاه این شهر را بمباران کردند.

حسین العزی، وزیر خارجه حوثی‌ها با حضور در تلویزیون یمن گفت: «بریتانیا و آمریکا در قبال تجاوز آشکار خود بهای سنگینی خواهند پرداخت.»

این حملات در حالی انجام شد که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا صبح پنجشنبه در سفر به منطقه نسبت به عواقب ادامه حملات حوثی‌ها هشدار داد و گفت: «اگر این حملات متوقف نشود عواقبی درپی خواهد داشت و متاسفانه تاکنون متوقف نشده است.»

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده بلافاصله پس از پایان عملیات در بیانیه‌ای اعلام کرد که استرالیا، کانادا، بحرین و هلند از نیروهای بریتانیا و آمریکا در این حمله پیشتیبانی کردند.

رئیس جمهوری آمریکا هم چنین گفت: «من در صورت لزوم از اقدامات بیشتر برای محافظت از مردم و جریان آزاد تجارت بین المللی دریغ نمی‌کنم.»

ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا نیز در بیانیه‌ای حضور نیروی هوایی سلطنتی این کشور در حمله به مواضع حوثی‌ها را تایید کرد.

سوناک همچنین حملات حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را «تحمل ناپذیر» دانست و افزود: « «ما از آنها می‌خواهیم حملات خود را متوقف کنند و اقداماتی برای کاهش تنش‌ها انجام دهند.»

به نوشته پولیتیکو، واقعیت این است که حملات تلافی‌جویانه بیش از یک هفته پس از آن رخ داد که بایدن ابتدا تمام گزینه‌های دیپلماتیک را امتحان کرد تا از کشاندن آمریکا به یک جنگ دیگر در خاورمیانه جلوگیری کند.

حملات پنجشنبه به هفته‌ها فشار فزاینده بر بایدن برای پاسخ نظامی به حوثی‌ها پایان داد. مقام‌های آمریکایی نگران بودند که حمله به حوثی‌ها جمهوری اسلامی را تحریک به پاسخ کند و خطر تبدیل جنگ اسرائیل و حماس به درگیری منطقه‌ای را افزایش دهد.

به گزارش آسو‌شیتد پرس، نیروهای آمریکایی بامداد شنبه بار دیگر مواضع شبه‌نظامیان حوثی را در یمن هدف قرار دادند.

شبکه تلویزیونی المسیره، وابسته به حوثی‌ها ابتدا به نقل از خبرنگارانش در صنعا، پایتخت یمن از حملات هوایی نیروهای آمریکایی و بریتانیایی به این شهر خبر داد. اما چندی بعد سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام آمریکایی گفت که این حملات تنها به دست نیروهای ایالات متحده انجام شده است.

گفتنی است که به دنبال حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل و سپس حملات تلافی‌جویانه اسرائیل به مواضع حماس، دیگر گروه شبه‌نظامی تحت حمایت ایران، حوثی‌های یمن حملات به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را تشدید کردند و گفتند که این اقدام علیه کشتی‌های مرتبط با اسرائیل صورت می‌گیرد و در همبستگی با فلسطینی‌ها است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، گفت که حمله‌ نظامی‌ بامداد جمعه آمریکا و بریتانیا به چند شهر یمن را قاطعانه محکوم می‌کند ، کنعانی این اقدام را خودسرانه خواند و آن را نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی یمن و نقض قوانین و مقررات و حقوق بین‌الملل دانست.

کنعانی غیرمستقیم تهدید کرد که این حمله‌ها به کاهش ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه منجر خواهد شد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا