اخبارجهانجهان اسلام

موزه هنر اسلامی قاهره ۴ اثر منحصر به فرد را به نمایش می گذارد

موزه هنرهای اسلامی در قاهره گفته است که چهار اثر باستان شناسی منحصر به فرد مربوط به دوران مختلف اسلامی را به نمایش می گذارد.

احمد صیام، مدیر کل موزه هنرهای اسلامی در قاهره به عرب نیوز گفت: این موزه ، ۴ اثر منحصر به فرد را به نمایش می گذارد ، و قطعاتی که قرار است به نمایش گذاشته شود ، کمیاب و منحصر به فرد هستند.

احمد صیام، مدیر کل موزه هم چنین افزود : برجسته‌ترین قطعه، تقویم نجومی و زمان‌سنجی از دوران سلسله ی محمدعلی است.

بازنمایی چنین مضامینی نشان‌دهنده آن است که در دوران فاطمیه ، غیرمسلمانان از تساهل مذهبی برخوردار بوده اند.

فاطمیان خاندانی از شیعیان اسماعیلی بودند که در سال‌های ۲۹۷ تا ۵۶۷ هجری قمری بر مناطقی از سرزمین‌های غرب جهان اسلام حاکم بودند ، فاطمیان در ۳۶۲ هجری قمری با ساختن شهر قاهره نزدیک فُسطاط، این شهر را پایتخت خود کردند.

فاطمیان که در رقابت با خلفای عباسی، خود را خلفای بر حق می‌دانستند ، مدتی بر سراسر شمال آفریقا، مصر، شام و یمن تسلط پیدا کردند و توانستند تا حجاز و سیسیل (جزیره ای بزرگ در جنوب ایتالیای فعلی) پیش روند ، آنان پیوسته با حکومت عباسیان و دولت‌های طرفدار آنان مانند سلجوقیان و نیز با امویان اندلس، خوارج و امپراتوری روم شرقی در ترکیه و یونان فعلی درگیر بودند.

در دوران حکومت فاطمیان ، ترویج و تقویت مذهب تشیع در شمال آفریقا به خصوص در کشور مصر گسترش یافت ، و در این دوران ، در قاهره مراکز علمی و فرهنگی مانند جامعة الازهر برای آموزش علوم اسلامی با گرایش اسماعیلی تاسیس شد و آثار برجسته این مذهب نگاشته شد.

حال این شاهکار به نمایش گذاشته شده ، نمایانگر تقویم کاملی از نظر زمان و تاریخ است که از جداول مشخص کننده آغاز ماه ها می باشد که در کتاب مواضع البروج و العروج، تألیف سلیمان حکمتی در سال ۱۲۲۰ هجری قمری نیز نگاشته شده است.

صیام افزود: قطعه دوم بخشی از ظرف سفالی است که زیر لعاب آن صلیب نقاشی شده است که احتمالاً نمادی از مسئول مالی دیوان مسیحی در دوران ممالیک است ، قدمت این قطعه به قرن هشتم هجری یا چهاردهم هجری قمری برمی گردد.

عبدالمجید عبدالعزیز باستان شناس در این رابطه گفت: نمایش آثار کمیاب و منحصر به فرد در موزه ها برای جذب گردشگری و تجدید نمایشگاه های موزه بسیار مفید است.

وی افزود: اهمیت نمایش این آثار خاص در موزه اسلامی در تعلق آنها به دوره های مختلف اسلامی ، نشان از تنوع و غنای آثار ذخیره شده در انبارهای این موزه دارد که اخیراً کشف شده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا