اخبارافغانستانجهان

دستور طالبان برای جمع‌آوری کتاب‌های مغایر با فقه حنفی از جمله کتاب های شیعیان از دانشگاه‌ها

وزارت تحصیلات عالی طالبان از دانشگاه‌های خصوصی خواسته است که کتابخانه‌های خود را از کتاب‌های «خلاف فقه حنفی» و کتاب‌های سیاسی «تصفیه» کنند.

شاکرالله وحدت، رئیس دعوت و ارشاد وزارت تحصیلات عالی طالبان مکتوبی را امضا کرده و محمد سلیم افغان، رئیس امور محصلان دانشگاه ‌های خصوصی دستور ابلاغ آن به دانشگاه ‌های خصوصی را داده که بر اساس آن کتاب‌های «خلاف فقه حنفی» بایستی جمع آوری شوند.

این مکتوب در حالی صادر شده است که بخش بزرگی از دانشگاه های خصوصی در سراسر افغانستان توسط شیعیان اداره می شوند.

علاوه بر این، صدها هزار دانشجوی شیعه در دانشگاه های مختلف دولتی و خصوصی افغانستان زندگی می کنند و از منابع مختلف شیعی در تحقیقات خود استفاده می کنند.

ندامحمد ندیم، وزیر تحصیلات عالی طالبان هفته گذشته در یک سخنرانی خود در دانشگاه کنر مدعی شد که «در افغانستان مذاهب وجود ندارند، همه افغانستانی ها پیرو مذهب امام ابوحنیفه هستند».

این اظهارات در حالی بیان شده است که شیعیان افغانستان، دومین جمعیت بزرگ شهروندان این کشور را تشکیل می دهند و در مناسبات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی این کشور نقش عمده دارند.

علاوه بر این، پیروان مذاهب حنبلی، شافعی، مالکی و اسماعیلی و اقلیت های دینی هندو و سیک نیز در افغانستان زندگی می کنند.

طالبان در بیش از دو سال گذشته نیز بارها اقدامات محدود کننده علیه آزادی مذهبی شیعیان افغانستان انجام داده اند.

این گروه تدریس فقه جعفری را در دانشگاه ولایت شیعه نشین بامیان ممنوع کرده اند و آن را از نصاب درسی دانشگاه های این کشور حذف کرده اند.

وزارت تحصیلات عالی طالبان همچنین درخواست شورای علمای شیعه افغانستان برای شمولیت دوباره فقه جعفری در نصاب تحصیلی دانشگاه ها را رد کرد.

علاوه بر این، در دهه محرم امسال، محدودیت های گسترده و «بی سابقه» از سوی طالبان بر عزاداری شیعیان وضع شد.

در دهه محرم، طالبان برگزاری مراسم عزاداری در شمار زیادی از مساجد و تکیه خانه های شهر کابل را ممنوع کردند و همچنین حضور دسته های سینه زنی در مکان های عمومی و نصب پرچم عزداری بر دکان ها و خانه را ممنوع اعلام کردند.

افزون بر این، در روز عاشورا نیروهای این گروه در موارد مختلف با عزاداران برخورد کردند و منابع محلی گزارش دادند که در استان غزنی بر اثر شلیک نیروهای این گروه دست کم یک نفر از عزاداران شیعه کشته و شماری نیز زخمی شده اند.

اقدامات طالبان علیه آزادی مذهبی شیعیان در افغانستان، بارها مورد توجه و محکومیت نهادهای حقوق بشری بین المللی قرار گرفته است.

در ماه مرداد سال جاری ، مجمع آسیایی حقوق بشر و توسعه، گفت که طالبان آزادی مذهبی شیعیان هزاره در افغانستان را «نقض» کرده اند.

شماری از کارشناسان و نهادهای حقوق بشری، از اقدامات طالبان علیه مذاهب این کشور ابراز نگرانی کرده اند و آن را برای آینده جامعه افغانستان «خطرناک» توصیف کرده اند.

چهره های سیاسی، علما و فرهنگیان افغانستان بارها تأکید کرده اند که این کشور تنها با همزیستی و همگرایی تمام اقوام و پیروان تمام مذاهب می تواند به صلح و ثبات دائمی برسد و کسانی که علیه این همزیستی اقدام می کنند، «دشمنان مردم» هستند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا