اخبارجهان اسلام

سالروز ارتحال علامه مجلسی صاحب کتاب بحارالانوار

۲۷ ماه رمضان،سالروز ارتحال علامه محمد باقر مجلسی صاحب کتاب نفیس بحارالانوار در ۱۱۰ مجلد می باشد.

او با تربیت شاگردان و آثار پرتعداد خود که بسیاری از آنها را به زبان فارسی و برای استفاده عموم مردم نگاشت، بر فرهنگ شیعی و روش‌های علمی علمای پس از خود تأثیر گذاشت.

علامه محمد باقر مجلسى معروف به «مجلسی‌ثانی»درسال ۱۰۳۷ هجرى قمرى دراصفهان دیده به جهان گشود.

پدرش «علامه محمد‌تقى مجلسى» از شاگردان ‌بزرگ «شيخ‌ بهایى» و در علوم اسلامى از سرآمدان روزگار خود به شمار مى ‏رفت.

وى درس و بحث را از چهار سالگى نزد پدر خود علامه محمدتقى مجلسى آغاز کرد و بر اثر نبوغ و استعداد خارق العاده، در چهارده سالگى از ملا صدرا اجازه روايت گرفت.

سپس در حضور استادانى چون علامه «حسن على شوشترى»، «امير‌محمد مؤمن استر‌آبادى»، «ميرزاى جزايرى»، «شيخ حر‌عاملى»، «ملامحسن استرآبادى»، «ملامحسن فيض‌كاشانى»، «ملاصالح مازندرانى» زانوى ادب زد و از خرمن علم و معرفت هر يک خوشه‌ها چيد و در اين كوشش خستگى‌ناپذير، پاى درس بيش از بيست و يک استاد نشست و از افكار و عقايد و انديشه ‏هاى مختلف آنان بهره جست.

علامه محمد باقر در اندک زمانى بر دانش‌هاى صرف و نحو، معانى و بيان، رياضى، تاريخ، فلسفه حديث، رجال، درايه، اصول، فقه و كلام احاطه كامل پيدا كرد.

علامه مجلسى كه در مدرسه «ملاعبدالله» به اقامه نماز و تدريس اشتغال داشت، ‏بعد از رحلت پدر بزرگوارش در مسجد جامع‌اصفهان نيز به اين مهم دست ‏يافت.

در پاى درس او بيش از هزار طلبه مى‌نشستند و از نور علم و معرفت او، دل‌هاى خود را جلا مى ‏دادند.

علامه مجلسی پس از رحلت پدر بزرگوار خود به تدريس پرداخت و تاليفات متعددی را به انجام رساند.

علامه مجلسی در مسير احياى علوم اهل‌بيت با رها كردن علوم عقلى به سوى نورى كه از قله بلند روايات و احاديث معصومین مى ‏تابيد شتافت و در اولين قدم «كتب اربعه‏» را به صحنه درس و بحث كشاند.

وى طلاب را كه مدت‌ها از روايات و احاديث جدا بودند به مطالعه و تحقيق در روايات تشويق كرد و براى حفظ و نگهدارى «كتب اربعه» از گزند حوادث روزگار و تحويل دادن آن‌ها به نسل‌های بعدی بدون هيچ‌گونه كم و كاستى و تحريف به شاگردانش اعلام كرد: «اگر هر يک از طلاب “كتب اربعه” را بنويسيد، به دريافت اجازه از او نايل خواهند شد.»

طلاب با شوق تمام به نوشتن كتب‌اربعه پرداختند و نسخه ‏ها را نزد علامه مى‌بردند و او با خط خود در پشت نسخه‌‏هاى آن‌ها اجازه آنان را مى ‏نوشت.

در عصر علامه مجلسی هزاران كتاب شيعه در كوره ‏هاى حمامِ يغماگران و فرهنگ‌كُشان به خاكستر تبديل شده بود، و از سوى ديگر به دلیل تعصب خشک اهل‌‌تسنن در نابودى ذخيره‌هاى گران‌بهاى تشيع و احتمال سقوط دولت صفويه به دست قدرت‌هاى شرق و غرب و اهل تسنن و نفوذ صوفيان در دربار و نقشه‌هاى آنان براى تحريف بسيارى از روايات، بى‌توجهی طلاب به كتب روايات و احاديث،‏ بيش از پيش آثار اهل‌بيت را در معرض خطر و نابودى قرار داده بود.

از اين رو علامه مجلسی تلاش همه‌جانبه‌اى براى به دست آوردن آثار تشيع را آغاز كرد به گونه‌اى كه او در اين تلاش وسيع دويست اصل از اصول چهارصد‌گانه معتبر شيعه را به دست آورد و نفيس‌ترين كتاب‌خانه تشيع را تهيه كرد.

در روزهایى كه علامه در مشهد مقدس براى زيارت مشرف شده بود جمعى از علماء، فضلا و طلاب جهت استفاده از علوم او تقاضاى درس حديث مى ‏كردند و علامه مجلسى كتاب «چهل حديث» را در اين ايام نوشت.

جمع آوري احاديث و روايات اهل بيت علیهم السلام علامه مجلسی را به فکر تاليف کتاب گران سنگ بحارالانوار انداخت و آن را در يکصد و ده جلد تدوين کرد.

تعداد تاليفات علامه مجلسی را ششصد جلد ذکر کرده اند.

علامه مجلسی در ۲۷ ماه رمضان ۱۱۱۱ هجری قمری، در ۷۳ سالگی چشم از جهان فرو بست، پیکر پاکش را در کنار مسجد جامع اصفهان و در جوار پدرش علامه محمدتقی مجلسی به خاک سپردند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا