اخبارجهانسوریه

تاسیس نهاد مستقل تحقیق درباره ناپدیدشدگان جنگ سوریه از سوی سازمان ملل

مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن، نهادی مستقل تاسیس می‌شود تا درباره سرنوشت نامعلوم بیش از ۱۳۰ هزار انسانی که در درگیری‌های سوریه مفقود شده‌ اند تحقیق کند.

این قطعنامه، که واکنشی مهم به درخواست‌ خانواده‌های ناپدید‌شدگان است، با ۸۳ رای مثبت، ۱۱ رای منفی، و ۶۲ رای ممتنع ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل متحد به تصویب رسید. دولت سوریه گفته که با این نهاد همکاری نخواهد کرد. روسیه، چین، ایران، کره شمالی، کوبا، و ونزوئلا از جمله کشورهایی بودند که به تاسیس این نهاد رای منفی دادند.

سازمان ملل متحد می‌گوید که قربانیان و بازماندگان و خانواده‌های ناپدیدشدگان باید در نهاد جدیدی نمایندگی شوند که بر اساس اصولی از جمله بی‌طرفی، شفافیت، و محرمانه بودن منابع و اطلاعات هدایت می‌شود. بر اساس این قطعنامه، دبیرکل سازمان ملل متحد، باید در مدت ۸۰ روز کاری شرایط مرجع برای تاسیس نهاد جدید را تدوین کند و اقدام لازم را برای تاسیس فوری آن انجام دهد. همچنین، از وی خواسته شده است که در مدت ۱۰۰ روز کاری گزارشی درباره اجرای این قطعنامه بدهد.

پیش‌تر، بیش از ۱۰۰ سازمان فعال در جامعه مدنی و ۲۳ کارشناس حقوق بشر سازمان ملل متحد، از جمله عفو بین‌الملل و دیده ‌بان حقوق بشر و ده‌ها گروه سوری، خواستار حمایت از حق خانواده‌ها برای دانستن حقیقت شده بودند و از مجمع عمومی خواسته بودند که برای تاسیس یک نهاد مستقل تحقیقاتی اقدام کند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا