اخبارجهان

به دلیل جنگ و محاصره ی اجباری ، یونیسف: کودکان غزه آب آشامیدنی سالم در اختیار ندارند

آژانس کودکان سازمان ملل روز چهارشنبه خبر داد که کودکان در غزه تنها ۱۰ درصد از نیازشان به آب سالم را دریافت می‌کنند.

صندوق کودکان ملل متحد در مورد بروز فاجعه انسانی برای کودکان غزه هشدار داد.

الجزیره نوشت: کاترین راسل، مدیر اجرایی آژانس کودکان سازمان ملل یونیسف گفت: کودکان آواره در جنوب غزه آب کمتری نسبت به نیازهای اولیه زندگی خود دارند ، و بدون آب سالم، تعداد زیادی از کودکان در روزهای آینده از محرومیت و بیماری جان خود را از دست خواهند داد.

این مقام یونیسف افزود: در رفح، جایی که صدها هزار نفر – که نیمی از آنها کودک هستند- از ابتدای دسامبر آواره شده‌اند ، از سوی دیگر سیستم‌های آب و فاضلاب در وضعیت بسیار بحرانی قرار دارند ، کمبود آب در حال حاضر باعث بروز اسهال ، ۲۰ برابر میانگین ماهانه در میان کودکان زیر پنج سال بوده است.

جنگ غزه و محاصره تحمیلی، علاوه بر بحران اقتصادی کنونی جهانی، بار سنگینی را بر دوش شهروندان فلسطینی ساکن نوار غزه وارد می‌کند که تعداد آنها در حال حاضر به حدود دو میلیون نفر می‌رسد ، حدود ششصد هزار نفر از آنان در کمپ های شلوغ در این منطقه زندگی می‌کنند.

جیمز الدر، سخنگوی یونیسف در یک نشست خبری که بصورت مجازی از قاهره سخن می گفت، افزود: «این یک شرایط بی نظیر برای تراژدی است ، ما با کمبود شدید آب، زباله ی پراکنده در شهرک های پرجمعیت، کمبود غیرقابل قبول سرویس بهداشتی، و محدودیت های شدید در شستن دست ها، بهداشت شخصی و نظافت مواجه هستیم.»

وی در ادامه گفت که احتمال تلفات جانی در غزه به طور قابل توجهی تشدید شده زیرا تخمین زده می شود که ۸۰۰ هزار کودک در این منطقه از خانه های خود آواره شده اند.

گفتنی است یونیسف به ویژه در مورد خطر شیوع وبا در غزه و افزایش تصاعدی مرگ و میر کودکان در صورت شیوع این بیماری نگران است.

موسسه جهانی آب، محیط زیست و سلامت (GIWEH) تخمین می زند که ۹۷ درصد از آب غزه غیرقابل آشامیدن است.

گزارشی که سازمان ملل در سال ۲۰۱۲ منتشر کرد، پیش‌بینی کرد که مشکل آلودگی آب در غزه غیرقابل برگشت و آن سرزمین ، در عرض ۱۰ سال غیرقابل سکونت خواهد شد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا