اخبارجهان

میانمار به دنبال بازگرداندن آوارگان روهینگیا از بنگلادش است اما آنها خواستار بازگشت عزتمندانه همراه با تضمین امنیت و بازسازی خانه های خود هستند

پناهندگان روهینگیا در بنگلادش تمایلی به بازگشت بدون تضمین امنیت، عزت و بازسازی خانه های خود ندارند.

خانواده‌های روهینگیا می‌خواهند به خانه‌های خود بروند، اما از آنها می‌خواهند که «به محل اصلی خود بازگردند» و اما آن ها می خواهند زندگی آنان «عزتمندانه» بوده ، و همراه با امنیت و حقوق کامل زندگی کنند.

مقام های میانماری با خانواده‌های پناهجوی روهینگیا در بنگلادش دیدار کرده‌اند تا درباره بازگرداندن آنها به میانمار گفتگو کنند.

این مقام ها روز سه‌شنبه به بنگلادش سفر کردند تا با پناهندگان در رابطه با طرح جدید بازگشت به کشور که با میانجیگری چین صورت گرفته ، ملاقات کنند.

این طرح ، بخشی از یک طرح آزمایشی برای بازگشت پناهجویان روهینگیایی است که در نشست سه جانبه بین بنگلادش ، میانمار و چین در ماه آوریل مورد بحث قرار گرفته است.

بنگلادش میزبان نزدیک به یک میلیون پناهجوی روهینگیا است که اکثر آنها در سال ۲۰۱۷ از میانمار گریخته اند، زمانی که حاکمان میانمار ، عملیاتی گسترده را که سازمان ملل متحد از آن ، به عنوان “انگیزه ی نسل کشی” علیه اقلیت عمدتاً مسلمان توصیف می نمود ، آغاز کردند.

گروهی از مقام های میانمار برای دیدار با ده ها خانواده روهینگیا وارد تکناف شدند، بندری که دقیقا در رودخانه ای روبروی مرز مشترک آنها با بنگلادش، قرار دارد

شمسود دوزا، معاون کمیساریای عالی پناهندگان بنگلادش به خبرنگاران گفت: مقام های میانمار امروز با خانواده های روهینگیایی درباره بازگشت به کشور گفتگو و هویت آنها را تأیید خواهند کرد.

بسیاری از پناهندگان روهینگیا در بنگلادش ، در کمپ‌های پرجمعیت، خطرناک و کم برخوردار از لحاظ امکانات برای پناهجویان ، زندگی می‌کنند ، و تلاش های میانجی گرانه ی گذشته ، برای بازگشت آنها به خانه ، به دلیل عدم همکاری مناسب مقام های میانمار برای تامین خواسته های آنان شکست خورده است ، و پناهندگان نیز از ترس آزار و شکنجه بیشتر از بازگشت خودداری کرده اند.

ترس و وحشت هم چنان در روهینگیا ، شش سال پس از سرکوب نظامی در میانمارباقی مانده است و مردم روهینگیا هم چنان در راه بازگشت به خانه و کاشانه خود محتاط عمل می کنند.

بر اساس طرح بازگرداندن پناه جویانِ این کشور که در جریان نشست سه جانبه میان بنگلادش ، چین و میانمار انجام شد، میانمار موافقت کرده است که تا دسامبر حدود ۳۰۰۰ پناهجو را بپذیرد.

مقام های میانمار آماده پذیرش پناه جویان هستند ، اما خانواده های روهینگیای برای بازگشت آمادگی ندارند ، یک مقام دولتی بنگلادش به خبرگزاری فرانسه این مساله را یک چالش بزرگ توصیف نمود.

رهبران جامعه روهینگیا همچنان محتاط هستند و می گویند که آنها تنها با ضمانت های خاص و ویژه ای هم چون اعطای شهروندی و اسکان مجدد در سرزمین خود ، باز خواهند گشت.

خین ماونگ، یکی از رهبران برجسته روهینگیا گفت: ما علاقه مندیم که اگر میانمار ، ما را به محل اصلی خود بازگردانده و امنیت و عزت ما را حفظ نموده و تمام حقوق ما را تامین کند، به کشور خود بازگردیم.

اگرچه بنگلادش اصرار دارد که بازگشت به کشور داوطلبانه خواهد بود، اما برخی از روهینگیایی ها ادعا نموده اند که برای برنامه ی بازگشت ، تهدید به اجبار شده اند.

سازمان‌های حقوق بشر قبلاً ابراز نگرانی کرده‌اند که شرایط برای بازگشت امن، پایدار و شرافتمندانه روهینگیایی ها به میانمار در حال حاضر وجود ندارد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا