اخبارافغانستانجهان اسلام

سازمان ملل خواستار اقدامات فوری به منظور حفاظت از جان شيعيان و هزاره‌های افغانستان شد

دفتر نمایندگی سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در پی حمله به نمازگزاران شیعه در هرات، خواستار اقدامات فوری به منظور حفاظت از جان شيعيان و هزاره‌های این کشور شده است.

به‌گفته‌ی منابع خبری، دوشنبه شب، دهم اردیبهشت، پس از ادای نماز مغرب در شهرک محمدیه شهرستان گذره در استان هرات، هنگامی که نمازگزاران از مسجد به طرف خانه‌های‌شان می‌رفتند، هدف حمله‌ی مسلحانه قرار گرفته ‌اند.

سال گذشته نیز در یک حمله‌ی مسلحانه در منطقه هزاره ‌نشین جبرئیل در ناحیه‌ی سیزدهم شهر هرات دست‌کم پنج نفر از جمله دو عالم دینی برجسته شیعیان شهید و سه نفر دیگر زخمی شده‌‌اند.

همچنین سه عالم دینی دیگر شیعه در دو حمله دیگر در جبرئیل و شهرستان انجیل هرات به شهادت رسیده بودند.

مسئولیت این حمله و حملات مشابه را تاکنون هیچ گروهی برعهده نگرفته است.

در حدود دو سال و نیم گذشته که طالبان قدرت را به دست گرفته‌، دست‌کم شش روحانی هدف اقدامات تروریستی قرار گرفته اند.

شیخ رجب اخلاقی، خادم حسین هدایتی، عیدمحمد اعتمادی، محمدمحسن حامدی، محمد تقی صادقی و در حمله اخیر هم امام جماعت مسجد امام زمان مشهور به «شیخ جاوید» از جمله روحانیونی هستند که طی این حملات به شهادت رسیده اند.

گفتنی است که قبل از حاکمیت دوباره طالبان نیز روحانیون شیعه هدف حملات مرگ‌بار قرار گرفته بودند.

در نشست اخیر شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز در کنار نگرانی از وضعیت حقوق بشری در افغانستان، به موضوع امنیت شیعیان و هزاره‌های این کشور پرداخته شد و تاکید گردید که آن‌ها هم از سوی حاکمیت طالبان و هم گروه‌های دیگر، در معرض تهدید قرار دارند.

«جبهه آزادی افغانستان» با انتشار بیانیه ای به مناسبت به حمله اخیر تروریستی هرات نوشت که «این رویداد در پی سلسله حملات زنجیره‌ای خونینی اتفاق افتاده که توسط گروه های تروریستی تحت حمایت گروه طالبان با هدف دامن زدن به اختلافات فرقه‌ای علیه شهروندان هزاره، اهل تشیع و دیگر اقوام افغانستان صورت می‌گیرد.»

این نهاد مخالف طالبان گفته که «گروه‌های تروریستی اکنون از حمایت مستقیم امنیتی و تجهیزاتی طالبان بهرمند‌ هستند، و با خیال راحت شهروندان شیعه و هزاره را به رگبار می بندند و پس از کشتار گروهی مردم بیگناه و بی‌دفاع، بدون هیچ دغدغه و نگرانی از هیچ نوع پیگرد و بازخواستی هراس ندارند.»

جبهه آزادی افغانستان از جامعه جهانی و بازیگران منطقه‌ای دخیل در منازعه جاری در افغانستان خواست تا از «تداوم سیاست تعامل و باج‌دهی به طالبان دست برداشته و شریک اقدامات ضدحقوق بشری آنان نشوند.»

گفتنی است که در اعتراض به این رخدادها کاربران فضای مجازی‌ به ادامه نسل کشی شیعیان و هزاره ها کمپین هایی را مجددا راه اندازی نموده و خواستار اتخاذ راه حل اساسی و پایان دادن به این گونه اقدامات شده اند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا