اخبارجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه

آیت الله العظمی شیرازی : معصومین علیهم السلام در مقام و فضیلت با هم تفاوت دارند اما در علم ، یکسان هستند

نشست علمی روزانه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی ، روز شنبه پنجم ربیع الثانی سال ۱۴۴۵ برگزار شد، در این نشست هم چون جلسات پیشین ، ایشان به سوال های حاضران در جلسه ، پیرامون مسائل مختلف فقهی پاسخ دادند.

آیت الله العظمی شیرازی در این نشست در رابطه با فضیلت و علم معصومین علیهم السلام فرمودند : فضیلت غیر از علم و امامت است ، ائمه علیهم السلام ، هم امام هستند و هم علم دارند ، و علمشان بر حسب روایات یکسان است ، یعنی میزان علم در چهارده معصوم علیهم السلام فرق نمی کند ، و طبق روایات ، علم امام حسن عسکری علیه السلام همانند علم پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می باشد ، اما معصومین علیهم السلام ، در مقام و فضیلت فرق می کنند.

معظم له در رابطه با افضل بودن امیرالمومنین نسبت به سایر ائمه علیهم السلام به دلیل مشارکت در جهاد ، فرمودند : ما نمی دانیم دلیل افضل بودن امیرالمومنین نسبت به بقیه ی امامان معصوم به چه جهتی بوده است ، اما ممکن است مشارکت ایشان در جهاد یکی از دلایل افضل بودن نسبت به سایر امامان معصوم باشد ، اما در ادله و روایات استفاده شده که امیرالمومنین افضل از بقیه ائمه هستند ، و بعد از آن ، حضرت زهرا افضل هستند ، و پس از ایشان ، امام حسن افضل هستند و بعد هم امام حسین علیه السلام ، افضل هستند.

ایشان در ادامه فرمودند : همه ی ائمه علیهم السلام ، امامت دارند ، غیر از حضرت زهرا سلام الله علیها که امامت ندارند اما حجیت دارند ، و حجت بر مردم هستند ، امامت یعنی ریاست بر دین و دنیا ، و حضرت زهرا سلام الله علیها حجت بر مردم هستند ، و افضل از فرزندان معصوم و ائمه ی خود هستند ، اما در ادله برای حضرت زهرا سلام الله علیها ، امامت ذکر نشده و به عنوان حجت بر مردم معرفی شده اند.

آیت الله العظمی شیرازی با اشاره به عبارت کُلُّهُم نورٌ واحِدٌ در رابطه با معصومین علیهم السلام فرمودند : معصومین علیهم السلام ، نور واحد هستند ، اما میزان نور بعضی از آن ها بیشتر بوده است ، امام حسین علیه السلام فرمودند : جَدّی خَیرٌ منّی اَبی خَیرٌ منّی اُمّی خَیرٌ منّی اَخی خَیرٌ منّی ، و در اینجا مراتب افضل بودن بیان شده است.

معظم له در ادامه فرمودند : برای یکسان بودن علم معصومین علیهم السلام ، دلیل وجود دارد ، یعنی علم هیچکدام بیشتر از دیگری نیست ، اما در مراتب و افضل بودن با هم فرق دارند ، که برای این مساله هم دلیل وجود دارد.

ایشان با اشاره به تفاوت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نسبت به سایر معصومین علیهم السلام فرمودند : فرق پیامبر اکرم با سیزده معصوم دیگر در این است که ایشان نبی هستند اما مابقی معصومین ، جزء انبیا نیستند و از اوصیا هستند.

آیت الله العظمی شیرازی با اشاره به آیه 55 سوره نور : وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَىٰ لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا ، خدا به کسانی از شما بندگان که (به خدا و حجّت عصر علیه السّلام) ایمان آورند و نیکوکار گردند ، وعده فرمود که (در ظهور امام زمان) در زمین خلافتشان دهد چنانکه امت های صالح پیامبران گذشته را جانشین پیشینیان آنها نمود، و دین پسندیده آنان را (که اسلام واقعی است بر همه ادیان) تمکین و تسلط عطا کند و به همه آنان پس از خوف و اندیشه از دشمنان ، ایمنی کامل دهد ، فرمودند : این ها همه مربوط به ظهور حضرت حجت است ، یعنی دنیا پس از سختی های مختلفی که در آن اتفاق می افتد ، مانند مادری که به فرزند خود عطوفت و علاقه دارد ، به هم می پیچد ، و هنگام ظهور حضرت حجت ، اوضاع دنیا خوب می شود ، و مشکلات سابق ، در وقت ظهور از بین می رود.

معظم له در رابطه وجوب کفایی در تعلیم و تعلّم احکام شرعی فرمودند : در این باب ، سه چیز ، وجوب کفایی دارد ، اول تعلّم و فراگیری برای جاهل ، دوم تعلیم برای عالم ، و سوم تعلّم و فراگیری چیزهایی که عالم لازم است به دیگران تعلیم دهد اما خودش نسبت به آن ها آگاهی ندارد.

ایشان در ادامه فرمودند : روایات متواتر وجود دارد که یکی از آن ها فرمایش پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است که در انتهای خطبه غدیر می‌فرمایند: فَلْیُبَلِّغِ الْحَاضِرُ الْغَائِبَ وَ الْوَالِدُ الْوَلَدَ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ حاضر باید این را به غائب و پدران هم به فرزندانشان، این را ابلاغ کنند ، لذا بر کسانی که تا هر مقدار که احکام شرعی را می دانند ، و نیز بر همه واجب است برای عمل به تکالیف خود ، احکام شرعی را یاد بگیرد ، مثلا وقتی فردی ازدواج می کند ، باید بداند که واجبات و محرمات ازدواج چه چیزهایی است ، و باید آن چیزهایی که محل ابتلای اوست را یاد بگیرد ، و به دیگران هم یاد بدهد که این هم واجب کفایی است.

آیت الله العظمی شیرازی در ادامه فرمودند : یادگیری و تعلیم دادن احکامِ الزامی ، واجب کفایی است ، اما در رابطه با مستحبات و مکروهات ، واجب نیست بلکه مستحب است.

معظم له در رابطه با توقیفی بودن اسماء الله الحسنی فرمودند : ظاهرا در این مساله اجماع وجود دارد ، و متوقف بر وصول از اهل بیت علیهم السلام می باشد ، چه در رابطه با اسمائی که در قرآن آمده و چه سایر اسماء الهی ، لذا با آن که در آیه 64 سوره واقعه آمده : أَأَنْتُمْ تَزْرَعُونَهُ أَمْ نَحْنُ الزَّارِعُونَ ، آیا شما زارع هستید یا ما زارع هستیم ؟ ، با آن که در قرآن ، خدای متعال تاکید دارد که زارع واقعی اوست ، اما جائز نیست به او بگوییم یا زارع ، چرا که اسماء الله الحسنی متوقف بر صدور دلیلی است.

ایشان در ادامه فرمودند : هر نامی که در روایات وارد نشده ، جزء اسماء الهی نیست ، اما برخی موارد هم چون واجب الوجود که در روایات آمده ، از اسماء الهی محسوب می شوند.

سایر موارد فقهی مطرح شده در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به این شرح بود : دلایل معتبر بودن زیارت عاشورا ، تکلیف ولد اکبر و سایر فرزندان نسبت به نماز و روزه ی قضای پدر و مادر ، حکم شک بین سه و چهار ، و پنج و شش در نماز ، معرفت و فضیلت زیارت امام حسین علیه السلام ، حکم خلوت با اجنبی ، دلایل وجوب تقلید از اعلم ، اختلاف میان فقها در رابطه با چگونگی خواندن سوره پس از حمد در نماز ، و معنای عارفاً بحقه در زیارت های معصومین علیهم السلام ، از دیگر مواردی بود که در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به آن ها اشاره و یا پاسخ داده شد.

لازم به ذکر است که سلسله نشست‌های علمی آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی به صورت روزانه در بیت معظم له در شهر مقدس قم خیابان چهارمردان کوچه ۶ راس ساعت ۱۱ به وقت محلی برگزار می‌شود و شما می‌توانید به صورت مستقیم از شبکه امام حسین علیه السلام ماهواره یاهست فرکانس ۱۲۰۷۳ بیننده این نشست علمی باشید

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا