آمریکااخبارجهان

برای دومین بار در تاریخ، پیوند قلب خوک اصلاح‌شده ژنتیکی به یک بیمار در آمریکا

مرکز پزشکی دانشگاه مریلند اعلام کرد برای دومین بار در تاریخ، قلب یک خوک اصلاح ژنتیکی‌شده را به یک گیرنده انسانی زنده پیوند زده است.

نخستین پیوند قلب خوک به انسان در ژانویه ۲۰۲۲ با موفقیت انجام شد، اما بیمار بعد از چند ماه جان سپرد.

این جراحی را همان تیمی انجام داد که نخستین جراحی آزمایشی را در سال ۲۰۲۲ انجام داده بود.

گیرنده این قلب، لارنس فوست(Lawrence Faucette) ۵۸ ساله است که در حال حاضر بدون کمک هر دستگاهی به تنهایی نفس می‌کشد و قلبش بدون هیچ گونه کمکی از دستگاه‌های حمایتی به خوبی کار می‌کند.

فوست بیماری قلبی حاد و به پیوند قلب نیاز داشت. تیم پیوند در بیانیه‌ای اعلام کرد که او از قبل بیماری عروق محیطی و عوارض خونریزی داخلی داشت که او را واجد شرایط پیوند قلب سنتی نمی‌کرد.

وی در نهایت در ۱۴ سپتامبر پس از شناسایی علائم نارسایی قلبی در بیمارستان بستری شد.

این عمل جراحی آزمایشی پیوند بیگانه یا بیگانه‌پیوندی(Xenotransplantation) از سوی سازمان غذا و داروی ایالات متحده(FDA) مجوز داشت.

طبق گفته این سازمان، این برنامه یک مسیر بالقوه برای یک بیمار با یک بیماری یا شرایط جدی یا تهدید کننده زندگی را در دسترس قرار می‌دهد که هیچ گزینه درمانی جایگزینی ندارد.

در سال‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی برای دسترسی آسان‌تر بیماران نیازمند پیوند به اندام مورد نیازشان با کمترین ریسک رد عضو حاصل شده است، ولی هنوز موانع و چالش‌های قابل توجهی در این زمینه باقی است.

در صورتی که افراد بتوانند اندام تشکیل شده از سلول‌های بنیادی خود دریافت کنند ، احتمال رد عضو کمتر می‌شود.

دانشمندان چینی‌‌ چندی پیش اعلام کردند که توانسته‌اند کلیه‌هایی را که بیش از ۶۰ درصد از سلول‌های انسانی ساخته شده‌اند درون جنین خوک رشد دهند.

این اولین باری بود که یک اندام انسانی، در بدن حیوان رشد داده شد ، با این حال کلیه به دست آمده، تا زمانی که صد در صد انسانی نباشد قابل پیوند نیست.

در نهایت محققان مجبور خواهند شد تغییرات ژنتیکی بیشتری را در سلول‌های بنیادی انسان ایجاد کنند و این نیازمند چند سال تلاش بی‌وقفه خواهد بود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا