اخبارایرانجهان

آمار نگران کننده و وضعیت اسف بار آب لوله‌کشی، سرویس بهداشتی و آبخوری در مدارس دولتی ایران

وضعیت اسف بار بهداشت در مدارس ایران حکایت از آن دارد که از مجموع ۱۰۶.۴۹۱ مدرسه دولتی در کل ایران، ۷۰۱۷ مدرسه یعنی ۱۱.۱۹ درصد ، فاقد آب آشامیدنی لوله‌کشی شهری یا روستایی و ۵۲۶۸ مدرسه ، یعنی ۸.۴ درصد ، فاقد سرویس بهداشتی ، ۹۱ هزار مدرسه فاقد پایگاه تغذیه سالم بوده ، و به ازای هر ۲۶۳۱ نفر دانش آموز، یک مراقب سلامت وجود دارد.

کمبود ۲۰ هزار مراقب سلامت در مدارس کشور در کنار کمبود معلم به عنوان یکی دیگر از چالش‌های کمبود نیروی انسانی در مدارس دولتی کشور مشهود است و این موضوع به طور مستقیم بر فعالیت‌های کیفیت‌بخشی مدارس و توجه به سلامت جسمی و روانی دانش‌آموزان تأثیرگذار است.

در آمارهایی که توسط مرکز پژوهش‌های مجلس ایران نیز منتشر شده است، جلوه های دیگری از محرومیت‌های مدارس دولتی آشکار شده است.

مدارس دولتی عادی در ایران با کمبودها و چالش‌های مختلفی مواجه هستند که بر فعالیتِ با کیفیت آنها تأثیر منفی دارد ، به عنوان مثال یکی از جدی‌ترین مشکلات در مدارس دولتی عادی ، جمعیت بالای دانش‌آموزان در کلاس‌های درس است که این موضوع باعث می‌شود، معلم نتواند وقت کافی به آموزش دانش‌آموزان اختصاص دهد.

از سوی دیگر خانواده‌ها بابت حضور فرزندشان در کلاس‌های درس ۴۰ نفره نگران هستند، تمام این مشکلات در شرایطی است که طبق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، کلاس‌های درس دوره ابتدایی در هیچ شرایطی نباید بیشتر از ۲۶ نفر باشد.

یا موضوع مهمتر دیگر از نگاه خانواده‌ها، عدم امکان مطالبه‌گری از مدارس دولتی عادی و مورد توجه نبودن حقوق دانش‌آموزان و والدین در این مدارس است.

گفتنی است که وزارت آموزش و پرورش ایران در جوابیه‌ای در رابطه با آمارهای ارائه‌شده ادعا نموده که این داده ها «مربوط به سال‌های گذشته است» و در سال‌های اخیر با همکاری برخی مراکز و مجمع خیرین اقداماتی جهت رفع چالش‌های مذکور صورت گرفته است.

وزارت آموزش و پرورش اما به‌طور مستند و با ارائه آمار مشخص نکرده است در هر یک از شاخص‌های فوق، هم‌اکنون چه وضعیتی وجود دارد.

این وزارتخانه در جوابیه خود به برخی کمبودها اذعان کرده ، و نوشته است که وزارت آموزش و پرورش تأیید می‌کند که در حال حاضر موضوع مراقبت از سلامت دانش‌آموزان ، از چالش‌های جدی و اساسی مدارس است.

وزارت آموزش و پرورش در این جوابیه، تقصیر این وضعیت را متوجه دولت های قبل ، و «اتخاذ سیاست‌های انقباضی در گذشته» عنوان نموده است.

تحصیل دانش‌آموزان در ایران ، در سال‌های اخیر با موانع و دشواری های فراوانی همچون بروز همه‌گیری کرونا، تعطیلی‌های گسترده بر اثر آلودگی هوا و مسمومیت‌های زنجیره‌ای دانش‌آموزانِ عمدتا دختر در مدارس سراسر ایران روبه‌رو بوده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا