اخبارجهانجهان اسلام

تجمع های اعتراضی و مراسم های بزرگداشت سالروز تخریب حرم ائمه بقیع توسط شیعیان در سراسر دنیا

همه ساله همزمان با سالگرد تخریب قبور ائمه بقیع علیهم السلام، شیعیان در سراسر جهان به تعزیت می‌پردازند.

در چنین روزی که هرگز نباید فراموش شود، مظلومیت شیعه و ائمه اطهار علیهم السلام ، دوباره بر جهانیان آشکار شد.

روز هشتم شوال که به نام روز جهانی بقیع ، و هم چنین به همین مناسبت از سوی آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی نیز چهارم تا دهم شوال ، هفته بزرگداشت بقیع و محکومیت تخریب حرم مطهر ائمه بقیع علیهم السلام نامگذاری شده، یادآور حمله وهابیان به قبور ائمه اطهار بقیع علیهم السلام است که به حق روزی فراموش‌نشدنی و غمبار برای شیعه است.

در این روز حوزه‌های علمیه و شیعیان در سراسر جهان، یاد ائمه مظلوم بقیع را گرامی می دارند و در فضائل آن‌ امامان بزرگوار مجالس بزرگداشت برپا می کنند.

بدون شک تخریب قبور ائمه بقیع، اهانت به آیات شریفه الهی در ضرورت مودت و احترام و اطاعت اهل‌بیت پیامبر اکرم است و تاریخ هرگز این هتک حرمت را فراموش نخواهد کرد.

بقیع (پیش از تخریب) در طول تاریخ، گاه به دلیل حوادث غیرمترقبه طبیعی مثل سیل، خسارت هایی متحمل می شد؛ ولی به سرعت توسط افراد نیکوکار، بازسازی می شد چرا که مانعی برای بازسازی وجود نداشت، امّا پس از سلطه وهابیان بر حجاز، تخریب و ویرانی عمدی و آگاهانه حرم ائمه بقیع آغاز شد.

شیعیان جهان و خصوصاً مراجع و علمای دینی پس از تخریب، اقداماتی برای بازسازی و تعمیر انجام می دادند، اما مانع مهم آل سعود و وهابیون بودند که این اقدامات را بی اثر ساخته و نمی گذاشتند به نتیجه برسد.

در طول دهه های گذشته برخی از مراجع تقلید و علما هم چون آیات عظام سید حسین طباطبایی قمی، ملامحمد کاظم خراسانی، سیدحسین طباطبایی بروجردی، لطف الله صافی گلپایگانی، شیخ حسین وحید خراسانی، شهید سید حسن شیرازی ، تلاش نمودند تا با روش های گوناگون از جمله قانع نمودن حاکمان سعوی نسبت به تجدید بنا و احیای بقیع اقدام نمایند.

در سال های اخیر نیز تجمع های اعتراضی فراوانی در سراسر دنیا از جمله توسط شیعیان آمریکا، هندوستان، پاکستان، بریتانیا و دیگر کشورها در محکومیت تخریب قبور مطهر ائمه هدی برگزار شده است.

تجمع کنندگان در این مراسم ها با ابراز خشم و انزجار از اقدام شنیع آل سعود در تخریب قبرستان بقیع، توقف این جنایات و بازسازی قبور ائمه بقیع را خواستار شده اند.

در سال جاری هم چنین علاوه بر تجمع مقابل سفارتخانه های عربستان سعودی در سراسر دنیا از جمله در بغداد، تجمع های اعتراضی توسط شیعیان عراق در محکومیت این اقدام شنیع آل سعود و درخواست احیا و بازسازی قبور ائمه اطهار در کربلا، نجف اشرف، بغداد، کرکوک، بابل، واسط، دیوانیه، مثنی، ذی قار، میسان، و بصره بر پاست.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا